De kijkcijfers van zondag 3 december 2017 (SKO)
De NPO 1-show Maestro heeft een nieuw record gevestigd. Er keken zondag ruim 2,3 miljoen mensen (31 procent) naar de eerste halve finale en daarmee is het de meest bekeken aflevering van het programma ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Frits Sissings show doorbrak drie weken geleden voor het eerst door de grens van 2 miljoen kijkers heen met 2,043 miljoen kijkers. In de afgelopen twee weken bleef de show daar nét onder, maar nu zit de show er dus ruim boven.
De eerste twee seizoenen van Maestro in 2012 en 2014 waren te zien op donderdagavond. De kijkcijfers stegen behoorlijk toen het programma in 2016 naar de zondagavond verhuisde. Inmiddels ie het vierde seizoen van de show te zien.
Direct na Maestro wist het verslag van de Wereldbeker schaatsen een publiek van 1,4 miljoen kijkers (21 procent) te bekoren.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief voor Maestro. De Robert ten Brink-show All You Need Is Love kwam uit op 1,7 miljoen kijkers (23 procent). Aansluitend trok Loch Ness 731.000 kijkers (12 procent).
Het brons was voor SBS 6. Wegmisbruikers pakte 598.000 kijkers (8 procent) en Stegeman op de bres scoorde aansluitend 891.000 kijkers (14 procent).
Verder was vooral Net5 in trek. De film The Proposal wist 427.000 mensen (6 procent) te amuseren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Hawaii Five-O: 391.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Tegenlicht: 360.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Voetbalmaffia: 271.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 241.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Terminator 3: 218.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Eilandpraat: 147.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Studio Sport (966.000), RTL Boulevard (612.000), vtwonen zelf aan de slag (500.000) en De Chocolade Show (486.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Schaatsen WB 500M H F (1,3 miljoen), Hart van Nederland (1 miljoen), Shownieuws (673.000), Studio Voetbal (578.000) en Nieuwsuur (386.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Michel Schnater, AVROTROS