De kijkcijfers van zaterdag 31 augustus 2019 (SKO)
De NPO 1-show Beste Zangers blijft het meest bekeken programma op zaterdagavond prime time. De tweede aflevering trok gisteren bijna 1,1 miljoen kijkers (26 procent), ruim 100.000 kijkers minder dan vorige week. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Beste Zangers had het de afgelopen twee weken makkelijk, omdat RTL 4 en SBS 6 nog met zomerreces waren. Volgende week beginnen die zenders met hun zaterdagshows en zal Beste Zangers mogelijk inleveren.
De Jan Smit-show krijgt het lastig, want RTL 4 programmeert de vroegere televisiehit Dancing with the Stars met Chantal Janzen, terwijl op SBS 6 de vroegere televisiehit Ik Hou Van Holland met Linda de Mol terugkeert.
Voor nu mag NPO 1 zich echter nog even de grote winnaar op zaterdagavond prime time noemen. Na Beste Zangers wist Dit Was Het Nieuws een prima 1 miljoen kijkers (23 procent) te vermaken.
Het meest bekeken alternatief volgt op afstand: RTL 4 trok met een herhaling van Oh Wat Een Jaar 621.000 kijkers (15 procent). De Philippe Geubels-voorstelling Taboe trok aansluitend 577.000 kijkers (14 procent).
NPO 2 pakt brons met Andere Tijden, goed voor 404.000 kijkers (9 procent). De nummer vier is SBS 6 met 359.000 kijkers (9 procent) voor Night at the Museum: Secret of the Toms.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Rookie: 322.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Killer by the Lake: 255.000 kijkers,
- Veronica scoorde met 2012: 231.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 139.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Politie 24/7: 134.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Sin City A Dame to kill for: 50.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (789.000), EenVandaag (722.000), Half acht nieuws (708.000), RTL Boulevard (459.000), 75 Jaar Bevrijding Slag Om de Schelde (429.000) en Lachen om home video’s (381.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,1 miljoen), Hart van Nederland (655.000), Nieuwsuur (557.000), Shownieuws (518.000), Studio Sport (379.000) en Beste Kijkers (278.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.