De kijkcijfers van vrijdag 10 februari 2017 (SKO)
RTL 4 heeft met The Voice of Holland niet langer per definitie goud in handen op de vrijdagavond. Voor de tweede keer in de geschiedenis was NPO 1 gisteren sterker dan RTL 4 op een Voice-vrijdag. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Voice of Holland 7 noteerde met de halve finale 2,017 miljoen kijkers (30 procent) en daarmee is het de op een na minst bekeken halve finale van het programma ooit. Alleen die van vorig jaar trok met 1,9 miljoen kijkers nog minder bekijks.
De halve finales van het eerste tot en met het vijfde seizoen van The Voice of Holland trokken respectievelijk 2,8 miljoen, 3,3 miljoen, 3,3 miljoen, 2,6 miljoen en 2,3 miljoen kijkers.
Flikken Maastricht zat de halve finale van The Voice op de hielen. De NPO 1-serie bediende met 1,934 miljoen kijkers (27 procent) een bijna even groot publiek. Aansluitend was Ik Vertrek goed voor 1,6 miljoen kijkers (24 procent).
Het is NPO 1 voor het eerst gelukt om op eigen kracht langs RTL 4 te komen op een Voice-vrijdag: NPO 1 noteerde 25,1 procent marktaandeel, terwijl RTL 4 op 24,9 procent uitkwam.
Het is één keer eerder voorgekomen dat NPO 1 groter was dan RTL 4 op een Voice-vrijdag, namelijk drie weken geleden, maar toen werd de publieke tv-zender wel behoorlijk geholpen door de veel bekekeninauguratie van Donald Trump, die deels in de vooravond werd uitgezonden.
De nummer drie op prime time was vrijdag NPO 2, die met Twee Voor Twaalf een flinke 789.000 kijkers (11 procent) amuseerde. Het Was Oorlog trok aansluitend 369.000 kijkers (5 procent), waarna de kijker weer terugkeerde voor Nieuwsuur, dat 573.000 kijkers (9 procent) scoorde.
RTL 7 was de nummer vier op prime time met 462.000 kijkers (7 procent) voor Voetbal Inside. Daarna volgde pas SBS 6 met de seizoenspremières van Roy Donders Stylist van het Zuiden (399.000 en 6 procent) en Andy en Melisa (369.000 en 6 procent).
De overige top-tienzenders scoorden als volgt op prime time: Net5 scoorde zo’n 250.000 kijkers met NCIS, Veronica en NPO 3 zo’n 200.000 kijkers met andere import, RTL 8 bijna 200.000 kijkers met natuur-tv en RTL 5 bijna 100.000 kijkers met reality.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), RTL Boulevard (971.000), Editie NL (796.000) en Utopia (572.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,2 miljoen0, Jinek (991.000), Eredivisie op vrijdag (802.000), Hart van Nederland (765.000) en Shownieuws (716.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met ruim 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met bijna 25 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL