De kijkcijfers van zaterdag 21 januari 2017 (SKO)
Paul de Leeuw bezorgt NPO 1 flink wat wegzappers met zijn nieuwe tv-show Wie Steelt Mijn Show. Als megahit Wie is de Mol is afgelopen, grijpt de kijker massaal naar de afstandsbediening. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ook zaterdagavond was Wie is de Mol weer dé grote winnaar van de avond met ditmaal bijna 2,4 miljoen kijkers (32 procent). Vervolgens zapte 64 procent van de kijkers weg toen Wie Steelt Mijn Show begon. Er bleven 850.000 kijkers (13 procent) over.
Het is voor Paul de Leeuw een bittere pil. Hij stopte ooit met zijn personalityshow op de zaterdagavond, omdat Linda de Mol hem in de wielen reed met haar toen nog nieuwe tv-show Ik Hou Van Holland. Na een jarenlange afwezigheid is De Leeuw nu weer terug, maar weet hij nog niet te scoren.
De tv-show van De Leeuw is nu drie weken onderweg. De eerste aflevering trok 1,3 miljoen nieuwsgierige kijkers (19 procent), waarna de tweede aflevering ‘slechts’ 887.000 kijkers (14 procent) trok. Balen, vindt De Leeuw zelf.
Opvallend is dat het programma MolTalk, de nabeschouwing van Wie is de Mol die vorig jaar nog te zien was op NPO 1 maar vanwege de komst van Wie Steelt Mijn Show is verhuisd naar NPO 3, bijna net zo goed scoort als De Leeuw. Daar keken gelijktijdig 802.000 kijkers (12 procent) naar.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief voor Wie is de Mol met de Linda de Mol-show Weet Ik Veel, ditmaal goed voor bijna 1,6 miljoen kijkers (22 procent). All You Need Is Love trok aansluitend ruim 1,6 miljoen kijkers (26 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 851.000 kijkers (13 procent) op NPO 2, Andere Tijden met 556.000 kijkers (8 procent) op NPO 2 en Victoria met 494.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.
SBS 6 scoorde op prime time 317.000 kijkers (5 procent) met de film Brave. Op de late avond werd het eerste seizoen van Naar Bed Met Irene hervat met 418.000 kijkers (10 procent).
RTL 5 scoorde bijna 100.000 kijkers met een film, RTL 7 scoorde bijna 300.000 kijkers met James Bond, RTL 8 trok zo’n 200.000 kijkers met de CSI-avond, Net5 scoorde hetzelfde met zijn NCIS-avond en Veronica noteerde bijna 200.000 kijkers met een film.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), RTL Woonmagazine (698.000), Eigen huis en tuin (657.000), Lachen om home video’s (607.000) en Blauw Bloed (487.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,7 miljoen), Studio Sport (760.000), Staatsloterij Puur Geluk (598.000), Naar Bed Met Irene (418.000) en Shownieuws (416.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VARA