De kijkcijfers van dinsdag 10 juli 2018 (SKO)
NPO 1 ging dinsdagavond met de wedstrijd Frankrijk – België bijna door de grens van vier miljoen kijkers heen. Het verslag kwam uit op ruim 3,9 miljoen kijkers (58 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De door Frankrijk met 1-0 gewonnen halve finale is daarmee de meest bekeken wedstrijd van dit WK Voetbal in Rusland tot nu toe. Vooralsnog stond het record op de kwartfinale Brazilië – België met 3,1 miljoen kijkers. Alle andere duels bleven onder de drie miljoen.
De WK top vijf wordt afgemaakt door Colombia – Engeland met 2,8 miljoen kijkers, Rusland – Kroatië met 2,6 miljoen kijkers en Brazilië – Zwitserland met bijna 2,6 miljoen kijkers.
Na afloop van het duel trok de nabeschouwing nog een torenhoge 3,4 miljoen kijkers (49 procent) en had Studio Rusland er 1,8 miljoen (32 procent). Aan de andere kant scoorde VI Oranje Blijft Thuis 582.000 kijkers (11 procent).
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was Opsporing Verzocht met 447.000 kijkers (7 procent) op NPO 2, gevolgd door De Lijf Show met 294.000 kijkers (5 procent) op SBS 6.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met First Dates Hotel: 254.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Rizzoli and Isles: 200.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Op de vlucht: 167.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Pitch Black: 144.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Along came a spider: 130.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Dawn of the Dragon Slayer: 109.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVnadaag (1,1 miljoen), Sportjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (910.000), Achtuurjournaal (709.000), RTL Boulevard (604.000), Editie NL (503.000), GTST Classics (339.000) en Utopia (336.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Rusland (1,8 miljoen), De Avondetappe (1,2 miljoen), Jinek (845.000), Hart van Nederland (717.000), VI Oranje Blijft Thuis (582.000), Nieuwsuur (557.000) en Shownieuws (487.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 44 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 8 procent en NPO 2 brons met 6 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.