De kijkcijfers van maandag 26 augustus 2019 (SKO)
De nieuwe vooravond van SBS 6 is maandagavond met onverwacht veel succes van start gegaan. De nieuwe combinatie Man Bijt Hond en Lingo scoort de pannen van het dak op de zender van John de Mol. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Man Bijt Hond zette om half acht 611.000 kijkers (15 procent) neer, waarna Lingo om acht uur zelfs uitkwam op maar liefst 802.000 kijkers (17 procent). Dit zijn cijfers die voor de vooravond van SBS 6 volstrekt ongekend zijn.
Op dit soort hoge cijfers had werkelijk niemand gerekend. SBS 6 was met Lingo zelfs groter dan de seizoensopener van Goede Tijden Slechte Tijden, die uitkwam op slehcts 665.000 kijkers (14 procent).
Man Bijt Hond en Lingo werden voorafgegaan door Utopia (311.000 kijkers en 10 procent), Hart van Nederland (341.000 kijkers en 10 procent) en Shownieuws (353.000 kijkers en 10 procent).
SBS 6 hield de mooie scores vast op prime time, waar nieuwe seizoenen van Chateau Meiland en Waar is De Mol van start gingen. Daar keken 970.000 kijkers (20 procent) en 551.000 kijkers (11 procent) naar. Voor Chateau Meiland betekent dat een record.
Dankzij al deze mooie scores was niet RTL 4, maar SBS 6 de tweede zender van de avond. Alleen NPO 1 deed het beter.
NPO 1 was de winnaar op prime time dankzij We Zijn Er Bijna, waar 1,6 miljoen mensen (32 procent) naar keken. Daarvoor trok Radar 737.000 kijkers (15 procent). Het zilver is voor NPO 2 dankzij de 1,3 miljoen kijkers (25 procent) voor De Slimste Mens.
Na NPO 1, NPO 2 en SBS 6 was RTL 4 het meest in trek op prime time: Het Spaanse Dorp Polopos scoorde 529.000 kijkers (11 procent). Daaraan voorafgaand trok Van der Vorst ziet sterren 379.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Veronica Inside: 519.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Percy Jackson Sea of Monsters: 374.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Olympus Has Fallen: 267.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Sluipschutters: 150.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met I Can Make You A Supermodel: 127.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met De Gelukkige Huisvrouw: 114.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Half acht nieuws (963.000), Zesuurjournaal (855.000), Lingo (802.000), EenVandaag (729.000), GTST (665.000), Man Bijt Hond (611.000), Uit mijn keuken (560.000), RTL Boulevard (508.000) en Editie NL (455.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Denkend aan Holland (1,3 miljoen), Jinek (844.000), Hart van Nederland (698.000), Shownieuws (460.000), Journaal laat (446.000) en Nieuwsuur (421.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 14 procent en RTL 4 brons met 12 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.