De kijkcijfers van maandag 4 september 2017 (SKO)
NPO 1 en SBS 6 waren maandag, op de eerste dag van het tv-seizoen 2017/2018, het meest in trek op prime time. Drie titels kwamen boven de miljoengrens uit: twee van 1 en één van 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De NPO 1-combinatie Radar en We Zijn Er Bijna ging aan kop met respectievelijk ruim 1,2 miljoen kijkers (20 procent) en bijna 1,3 miljoen kijkers (22 procent). De SBS 6-titel Mr. Frank Visser Doet Uitspraak was goed voor ruim 1 miljoen kijkers (18 procent).
Daarmee wist SBS 6 om half tien te winnen van de grote commerciële concurrent RTL 4, waar het nieuwe programma Johnny into the Wild begon met 876.000 kijkers (16 procent). Om half negen won 4 wel van 6: Helemaal Het Einde trok 945.000 kijkers (16 procent) en Dokter Tinus 884.000 kijkers (15 procent).
De nummer vier op prime time was RTL 7, dat met Voetbal Inside een nette 582.000 kijkers (10 procent) neerzette.
Het is even wennen dat NPO 2 niet meer bij de top drie hoort na deze zomer met volop De Slimste Mens. Die quiz was met ruim 1 miljoen kijkers per avond meer dan eens prime-time-winnaar, maar zónder de quiz levert het station flink in. Opvolger Koken Met Van Boven kwam uit op 209.000 kijkers (4 procent).
Zusterzender NPO 3 begon met de nieuwe BN’er-show Risky Rivers (kajakken met de sterren), maar trok daarmee weinig bekijks: 239.000 kijkers (4 procent).
Tot slot had ook RTL 5 nog een Nederlandse programmapremière op het menu staan: Holland’s Next Top Model was goed voor 332.000 kijkers (6 procent). Aansluitend trok Models in Paris 205.000 kijkers (4 procent).
De drie andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met X Men Days of Future Past: 281.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Just Like Heaven: 227.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Box: 79.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), DWDD (1 miljoen), EenVandaag (901.000), Zesuurjournaal (850.000), RTL Boulevard (686.000), Editie NL (570.000) en Utopia (509.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Het Familiediner (784.000), Pauw (730.000), Hart van Nederland (701.000), Nieuwsuur (618.000), RTL Late Night (575.000) en Shownieuws (516.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Foto: Nico Kroon/Avrotros