De kijkcijfers van woensdag 20 februari 2019 (SKO)
Het nieuwe seizoen van het Jens Olde Kalter-programma Foute Boel is woensdagavond van start gegaan met magere kijkcijfers op SBS 6. Er keken slechts 293.000 mensen (5 procent) naar de seizoensopener. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Direct na Foute Boel scoorde SBS 6 aanzienlijk beter met het programma Mr. Frank Visser Rijdt. Daar keken 557.000 mensen (11 procent) naar. Al met al was SBS 6 de nummer vijf op prime time, een teleurstellende positie.
De grote winnaar op prime time was NPO 1, dat met Tussen Kunst en Kitsch 1,5 miljoen kijkers (26 procent) scoorde. Endeavour trok aansluitend 968.000 kijkers (20 procent).
Veronica pakt zilver met Atlético Madrid – Juventus (860.000 kijkers (17 procent) en RTL 4 brons met Met Open Armen (796.000 en 14 procent). Het zit in de familie trok aansluitend 512.000 kijkers (10 procent).
Verder keken de meeste mensen naar NPO 2. Het Leven van Hitler zette daar 564.000 kijkers (10 procent) neer.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Rijdt Visite: 557.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur: 359.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 341.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met I Love The Zeroes Test: 296.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Momentum: 266.000 kijkers,
- Net5 scoorde met The Departed: 211.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), GTST (900.000), RTL Boulevard (743.000), Tijd voor MAX (624.000), Editie NL (610.000) en Met het mes op tafel (599.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 123.000 kijkers.
Op de late avond waren Jinek (910.000), Hart van Nederland (641.000), Journaal laat (601.000) en Shownieuws (408.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 241.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en Veronica brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.