De Eredivisie neemt afscheid van zijn bekende logo met gekleurde strepen en een voetbal. Het nieuwe beeldmerk is vrijwel geheel tekstueel en wordt zondag officieel gepresenteerd tijdens de laatste speelronde van de voetbalcompetitie, nog altijd één van ’s lands grootste tv-hits. Dat heeft de Eredivisie laten weten. De kijker van FOX Sports Eredivisie kan zondag niet om het nieuwe logo heen. Er wordt op die dag dan ook voor het eerst met de compleet nieuwe Derbystar Eredivisiebal gespeeld.
Alex Tielbeke, directeur Eredivisie CV, is enthousiast. “In Nederland is de Eredivisie al decennialang de grootste sportcompetitie van Nederland en ook internationaal kan ons competitievoetbal op grote belangstelling rekenen. Wedstrijden uit de Eredivisie worden in 186 landen uitgezonden en er zijn miljoenen voetballiefhebbers bekend met ons beeldmerk.”
“Het afgelopen seizoen hebben we in het kader van 60 jaar Eredivisie een speciaal jubileumlogo gebruikt dat sterk was afgeleid van het vorige logo. Dit jubileumlogo vormt een brug tussen het verleden en de toekomst. De introductie van een nieuw beeldmerk sluit prachtig aan op de toekomst gerichte ambities van de Eredivisie.”
“In het logo is zichtbaar gekozen voor de verbinding tussen de ‘E’ van de Eredivisie en de middencirkel van het voetbalveld. Het is een krachtig beeldmerk met een eigentijdse uitstraling. Ook komen de kleuren van de Nederlandse vlag terug in het beeldmerk en in het kleurgebruik van de nieuwe huisstijl. De gestileerde ‘E’ refereert aan de voetbalcompetities in zowel de fysieke als digitale wereld.”
Henk Schiffmacher, ontwerper van de nieuwe wedstrijdbal, overhandigt de bal zondag persoonlijk aan de spelers van Willem II en Ajax.
Het nieuwe beeldmerk van de Eredivisie wordt de komende maanden gefaseerd ingevoerd en is ontwikkeld door het ontwerpbureau Dog and Pony.
Foto: Eredivisie