De kijkcijfers van dinsdag 16 juli 2019 (SKO)
De dinsdagavond van Net5 is al van oudsher de sterkste avond van de vrouwenzender. Vroeger wist Desperate Housewives op deze avond zelfs meer dan een miljoen kijkers te bekoren; tegenwoordig is het vooral Grey’s Anatomy dat mooie kijkcijfers neerzet. Maar ook de zomerse vervanger Station 19 doet goede zaken: zo keken er gisteren 402.000 mensen (9 procent) naar de aflevering om half tien, goed voor de twintigste plaats in de dagelijkse kijkcijfer top 25.
Dankzij het succes van de serie was Net5 de vierde zender op prime time. Alleen NPO 2, NPO 1 en RTL 4 wisten meer kijkers te boeien.
NPO 2 was de winnaar op prime time met 1,4 miljoen kijkers (29 procent) voor De Slimste Mens. Aansluitend trok Chavez In Naam Van Het Volk 284.000 kijkers (6 procent).
Het zilver is voor NPO 1. Die bood het meest bekeken alternatief met Opsporing Verzocht (886.000 kijkers en 18 procent) en Het Jaar 1969 (1,1 miljoen kijkers en 26 procent).
De laatste plek op het erepodium is voor RTL 4. Uitstel van Executie scoorde 599.000 kijkers (13 procent) en Het Spaanse Dorp: Polopos 671.000 kijkers (15 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 373.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met The Secret Life of The Zoo: 282.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Seventh Son: 275.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Age of Adaline: 243.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 198.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Down the Road: 169.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Gevoel van de Vierdaagse (1 miljoen), Zesuurjournaal (962.000), EenVandaag (814.000), Half acht nieuws (752.000), Ik weet er alles van (640.000) en RTL Boulevard (588.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (906.000), Jinek (846.000), Hart van Nederland (679.000), Nieuwsuur (538.000), Shownieuws (511.000) en Journaal laat (491.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 222.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.