De kijkcijfers van zaterdag 25 februari 2017 (SKO)
De eenmalige terugkeer van MolTalk op NPO 1, vanwege het schaatsen op NPO 3, was zaterdagavond een succes. Na de door 2,2 miljoen mensen (32 procent) bekeken halve finale van Wie is de Mol, wist de nabeschouwing 1,6 miljoen kijkers (23 procent) te bekoren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is veruit de meest bekeken aflevering van MolTalk ooit: vorig jaar, toen de nabeschouwing wél vast op NPO 1 werd uitgezonden, keken er op het hoogtepunt 1,2 miljoen kijkers.
De topscore van MolTalk maakt ook pijnlijk duidelijk dat het een fout is geweest van de NPO om MolTalk naar NPO 3 te verhuizen om plaats te maken voor de nieuwe Paul de Leeuw-show Wie Steelt Mijn Show.
Het programma van De Leeuw is voor NPO 1-begrippen een grote flop. Zo keken er vorige week, ondanks Wie is de Mol als lead-in, slechts 744.000 kijkers (12 procent). MolTalk op 3 trok meer kijkers.
Ditmaal was Wie Steelt Mijn Show? pas ná MolTalk te zien, dus om 21.45 uur. Met 637.000 kijkers (11 procent) noteerde De Leeuw zijn minst bekeken aflevering tot nu toe.
Het schaatsen op NPO 3 wist op prime time 695.000 kijkers (10 procent) te bekoren, goed voor brons op prime time.
Het zilver op prime time was voor RTL 4: het station trok met Weet Ik Veel én met All You Need Is Love ruim 1,5 miljoen kijkers (22 en 26 procent).
NPO 2 was de nummer vier op prime time: Victoria opende het primetimeblok met 553.000 kijkers (8 procent), Andere Tijden scoorde aansluitend 474.000 kijkers (7 procent) en Nieuwsuur sloot de avond af met 576.000 kijkers (10 procent).
Familiezender SBS 6 moest genoegen nemen met 344.000 kijkers (5 procent) voor een animatiefilm.
RTL 5 en Net5 trokken zo’n 250.000 kijkers met import, Veronica en RTL 8 zaten rond de 200.000 kijkers met import en RTL 7 zette ruim 100.000 kijkers neer met een Bondfilm.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (983.000), Half Acht Nieuws (929.000), EenVandaag (888.000), RTL Woonmagazine (788.000), Eigen huis en tuin (747.000), Lachen Om Home Video’s (606.000) en Blauw Bloed (486.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Schaatsen WK Sprint (739.000), Studio Sport (494.000) en Hart van Nederland (405.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 3 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VARA