De kijkcijfers van zaterdag 8 april 2017 (SKO)
Het tv-programma Mindf*ck ontpopt zich tot een waar kijkcijferkanon nu de show is verhuisd van NPO 3 naar NPO 1. Na de door 1,9 miljoen mensen bekeken start, trok de tweede aflevering op de nieuwe uitzendplek zaterdagavond maar liefst 2,1 miljoen kijkers (34 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. In één klap behoort de show van Victor Mids tot de meest bekeken programma’s van de Nederlandse televisie. De kijker kiest op zaterdag massaal voor zijn magic-programma.
Tv-recensent Angela de Jong van het AD noemt de verhuizing van Mindf*ck naar de zaterdagavond dit weekend een ‘briljante zet’. “Het is dé perfecte show voor het hele gezin”, zegt ze. “Er zit geen leeftijdsbarrière aan en de mix is precies goed.”
Ook het programma na Mindf*ck deed het erg goed: De Kwis kwam uit op ruim 1,7 miljoen kijkers (27 procent), de hoogste score voor dat programma ooit.
De zaterdagavond van RTL 4 zakt weg. Zowel Janzen en Van Dijk als Het Zijn Net Mensen scoren nu onder de miljoengrens. Janzen en Van Dijk kwam uit op 915.000 kijkers (15 procent) en Het Zijn Net Mensen op 989.000 kijkers (17 porcent).
De nummer drie op prime time was NPO 2: Verborgen Verleden scoorde 573.000 kijkers (9 procent), Andere Tijden 388.000 kijkers (6 procent) en Nieuwsuur 554.000 kijkers (9 procent).
SBS 6 komt uit op de vierde plek: de herhalingen van Ninja Warrior en Wedden Dat Ik Het Kan scoorden respectievelijk 268.000 kijkers (5 procent) en 364.000 kijkers (6 procent).
De overige zes zenders scoorden met import allemaal ver onder de 300.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (690.000), EenVandaag (680.000), Zesuurjournaal (627.000), Eigen huis en tuin (545.000), RTL Woonmagazine (525.000) en Lachen Om Home Video’s (471.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,6 miljoen), Hart van Nederland (718.000), Studio Sport (665.000), Shownieuws (617.000) en Beste Kijkers (440.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Avrotros