De kijkcijfers van woensdag 29 november 2017 (SKO)
Peter van der Vorst had woensdag een politicus in zijn programma Van der Vorst ziet sterren en dat is buiten verkiezingstijd een zeldzaamheid. De aflevering waarin hij Thierry Baudet ontmoette wist ruim 1 miljoen kijkers (17 procent) te boeien op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Van der Vorst wist om half negen nét niet te winnen van Van A Naar B. Het NPO 1-programma van Katja Schuurman en Daan Nieber scoorde 13.000 kijkers meer; afgerond waren het er precies evenveel.
In de aflevering van Van der Vorst ziet sterren praatte Baudet niet alleen over zijn werk, maar ook over zijn privéleven. Zo onthulde hij dat zijn vriendin op D66 stemt én gaf hij aan dat zijnmasturbatie-uitspraak uit zijn verband is gerukt. “Volgens mij moeten we het daar niet al te veel over hebben.”
Om half tien won RTL 4 wél van NPO 1. Herrie in de Druiventros kwam uit op 968.000 kijkers (17 procent) en Liefs Uit wist 835.000 kijkers (14 procent) te bekoren.
De nummer drie op prime time was SBS 6: Team Vermissingen kwam uit op een mooie 693.000 kijkers (12 procent). Daaraan voorafgaand trok Hart in Aktie 532.000 kijkers (9 procent).
Verder was vooral NPO 3 in trek, dat met Papadag 532.000 kijkers (9 procent) wist te bekoren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Jack Reacher: 468.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Zembla: 350.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Abduction: 282.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Kitchen Impossible: 250.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Grown Ups 2: 204.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Broken City: 177.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (985.000), Sinterklaasjournaal (804.000), Editie NL (738.000), Met Het Mes Op Tafel (634.000) en Utopia (628.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (926.000), Hart van Nederland (902.000), Jonge Valken (759.000), Shownieuws (567.000) en Nieuwsuur (559.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Foto: RTL