De kijkcijfers van zaterdag 10 juni 2017 (SKO)
De minuten durende huilbui van Maan de Steenwinkel in De Beste Zangers van Nederland trok zaterdagavond ruim 1 miljoen kijkers (25 procent) naar NPO 1. Daarmee was de huilende zangeres de winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De muzikale Jan Smit-show is sowieso al één grote waterfontein, maar tijdens het optreden van Anita Meyer, die Flink Zijn zong, ging het helemaal los. De Steenwinkel barstte in snikken uit naast een stoïcijnse Kenny B.
Even later legde De Steenwinkel uit waarom ze zo’n emotionele uitbarsting had. “Ik heb voor het eerst in mijn leven liefdesverdriet gehad.”
Het muzikale amusement op NPO 1 was veel te sterk voor de concurrerende, ietwat kinderachtige Chantal Janzen-show De Jongens tegen de Meisjes op RTL 4. Daar keken 694.000 kijkers (17 procent) naar.
De andere meest bekeken titels die om half negen begonnen waren Grantchester met 458.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Big Momma’s House 2 met 328.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.
RTL 4 was wel de winnaar om half tien: Wie Ben Ik noteerde net iets meer dan 1 miljoen kijkers (23 procent), terwijl NPO 1 bleef steken op 542.000 kijkers (13 procent) voor De Kleine Lettertjes.
De andere meest bekeken titels tussen half tien en half elf waren Nieuwsuur met 678.000 kijkers (15 procent) op NPO 2, de film op SBS 6 en Andere Tijden met 278.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.
Ziggo Sport zette in de vooravond mooie kijkcijfers neer, waardoor het over de hele avond gezien de vijfde zender van het land was: de Formule 1 van Canada trok 369.000 kijkers (12 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (778.000), EenVandaag (639.000), Half Acht Nieuws (480.000), Wereldse Hotels (451.000), de Formule 1 van Canada (369.000), Lachen Om Home Video’s (339.000) en Blauw Bloed (306.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (896.000), Shownieuws (707.000), Studio Sport (682.000), Beste Kijkers (516.000), Stadsmormels (485.000) en Golden Girls (286.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 11 procent.