De kijkcijfers van dinsdag 12 februari 2019 (SKO)
De RTL Boulevard-special De Holleeder Tape wist dinsdagavond ruim 1 miljoen kijkers te bekoren, goed voor 18 procent marktaandeel. Daarmee pakte RTL 4 zilver op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Peter R. de Vries liet in de anderhalf uur durende special het telefoongesprek horen dat hij jaren geleden met topcrimineel Willem Holleeder had. De kijker was behoorlijk benieuwd, want RTL 4 liet op prime time de grote concurrent NPO 1 ruim achter zich.
Slechts één zender deed het beter op prime time, namelijk NPO 2. Dat station trok met Hier Zijn De Van Rossems een mooie 1,1 miljoen kijkers (17 procent). Direct erna trok Het Geheim van de Meester 380.000 kijkers (8 procent).
Het brons op prime time is voor NPO 1, dat met Opgelicht 1 miljoen kijkers (19 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand deed Opsporing Verzocht 929.000 kijkers (16 procent).
Verder was Veronica het meest in trek dankzij de door 981.000 mensen (18 procent) bekeken voetbalwedstrijd Manchester United – PSG.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 458.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hij is een zij: 371.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Saved by the Bell: 342.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Da Vinci code: 270.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 202.000 kijkers (Jensen: 120.000),
- RTL 7 scoorde met Armored: 181.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), RTL Boulevard (823.000), Editie NL (689.000) en BinnensteBuiten (611.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 133.000 kijkers.
Op de late avond waren Kanniewaarzijn (943.000), Jinek (913.000) en Hart van Nederland (511.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 398.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktaandeel
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en Veronica brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.