De kijkcijfers van maandag 26 december 2016 (SKO)
De tv-première van de film Michiel de Ruyter was maandagavond, op Tweede Kerstdag, de grote winnaar op prime time. Er keken ruim 1,1 miljoen mensen (20 procent) naar de film op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 was op Eerste Kerstdag ook al de winnaar op prime time met de tv-première van een Nederlandse film, namelijk de André Hazes-film Bloed, Zweet en Tranen. Daar keken 905.000 mensen naar, goed voor een marktaandeel van 19 procent.
Michiel de Ruyter won nipt van de NPO 2-quiz De Slimste Mens, waar bijna 1,1 miljoen mensen (20 procent) op afstemden. Joris’ Kerstboom trok aansluitend 880.000 kijkers (16 procent).
RTL 8 was de nummer drie op prime time met de film Home Alone 2: er keken 486.000 mensen (9 procent). Daarmee versloeg de zender het vlaggenschip van RTL, RTL 4. Die zender trok 415.000 kijkers (8 procent) met de tv-première van de film A Hundred-Foot Journey.
SBS 6 scoorde 300.000 kijkers (6 procent) met The Santa Clause 3. NPO 3 kwam uit op 288.000 kijkers (5 procent) voor de Bureau Sport Test 2016. Tot slot kwam ook Net5 nog de kijkcijfer top 25 binnen met The Princess Diaries 2, goed voor 265.000 kijkers (5 procent).
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), GTST (912.000), Half Acht Nieuws (903.000), Top 2000 a gogo (647.000), Een Huis Vol (505.000), RTL Boulevard (472.000), Binnenstebuiten (394.000) en Paralympische Spelen Jaaroverzicht (363.000).
Op de late avond waren De Kwis (670.000), Toppers in Concert Christmas (642.000), Rolling Stones Ole Ole Ole (376.000) en Maestro Jules Onthult (267.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Avrotros