Het grote mediabureau Mindshare, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, vindt dat RTL Nederland te weinig openstaat voor dialoog. Dat zegt directeur Ruud de Langen vandaag in het AD. RTL 4 ligt onder vuur vanwege lage kijkcijfers. Meestal schermen tv-bazen met de opmerking dat alles in de commerciële doelgroep nog tip-top in orde is, maar dat is volgens De Langen ook niet zo. “RTL is in de eerste helft van september zelfs de grote verliezer in de belangrijke jongere doelgroep 20-49 jaar.“
AD-recensent Angela de Jong heeft gisteren veel teweeggebracht met haar column over RTL 4, waarin ze de arrogantie die de zender uitstraalt benoemd. De Langen denkt dat daar wel wat in zit. “Dat zou kunnen. RTL is altijd wel de meest afstandelijke en naar binnen gekeerde zender.”
Ook voor een dialoog met vertegenwoordigers van adverteerders, zoals Mindshare, staat RTL niet open, aldus De Langen. “Waar we met andere, zoals met SBS, geregeld overleg voeren, gebeurt dat zelden met RTL. Terwijl het zeker nu goed zou zijn voor wat reflectie.”
“Ik heb binnenkort wel een afspraak met de nieuwe ceo Sven Sauvé, maar programmadirecteur Erland Galjaard laat zich in gesprekken al helemaal niet zien.”
Wellicht is het tijd voor vers bloed in de directie, aldus De Langen. “Ik vraag me ook af waarom je niet iemand van StukTV in de zenderleiding zet. Die gasten weten wat jongeren leuk vinden om te zien. Galjaard komt, hoe je het ook wendt of keert, uit de oude wereld.”
Het AD-artikel ‘RTL moet wakker worden’ kunt u lezenvia Blendle.
Foto: Mindshare