De kijkcijfers van donderdag 9 augustus 2018 (SKO)
Matthijs van Nieuwkerk heeft NPO 1 donderdagavond een kijkcijferdip bezorgd met zijn boekenprogramma Moby Dick. Er keken vanaf iets voor half elf 484.000 mensen (12 procent) naar de première van de talkshow. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma ervoor, de nieuwe S.P.E.Lshow met Astrid Joosten, trok 869.000 kijkers (18 procent). Het programma erna, Laat op Eén, was goed voor 807.000 kijkers (31 procent). De boekenshow zorgt dus duidelijk voor een dip.
Vóór de S.P.E.Lshow trok The Great British Bake Off nog een publiek van 892.000 kijkers (17 procent). Al met al pakte NPO 1 daarmee zilver op prime time.
Het meest bekeken programma op prime time was De Slimste Mens met 1,2 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 2. Aansluitend trok Hollandse Zaken 339.000 kijkers (7 procent).
Het brons op prime time was RTL 4. Het Italiaanse Dorp: Ollolai noteerde 644.000 kijkers (13 procent). Daaraan voorafgaand trok Chantal Blijft Slapen 393.000 kijkers (8 procent).
RTL 7 trok de Europa League-wedstrijd Trencin – Feyenoord (0-4) 614.000 kijkers (13 procent). Het laatste half uur daarvan was te zien op prime time.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met EK Atletiek: 485.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met De Meldkamer: 419.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 261.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Criminal Minds: 227.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Parent Trap: 204.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Celebrity City Trip: 92.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (969.000), Half Acht Nieuws (879.000), EenVandaag (737.000), RTL Boulevard (697.000), Trencin – Feyenoord (614.000), Editie NL (609.000) en M (508.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Laat op Eén (807.000), Hart van Nederland (788.000), Nieuwsuur (662.000), Shownieuws (506.000) en Moby Dick (484.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.