De kijkcijfers van zondag 30 juni 2019 (SKO)
De NPO 1-zondag zit flink in de lift omhoog nu tv-klassieker Tussen Kunst en Kitsch in de voetsporen is getreden van College Tour. Waar de talkshow een week geleden nog uitkwam op 552.000 kijkers (14 procent), noteert de prulariashow nu 1,4 miljoen kijkers (34 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is voor Matthijs van Nieuwkerk best een beetje pijnlijk dat zijn eerste serie afleveringen van College Tour het zo slecht heeft gedaan op het hoofdpodium van de NPO.
College Tour was voor de allereerste keer te zien op NPO 1, maar de kijkcijfers van de vijf afleveringen bleven behoorlijk achter. Het zal niet helpen in de strijd van BNNVARA voor het behoud van Van Nieuwkerks topsalaris.
NPO 1 ziet zijn kijkcijfers bijna verdriedubbelen nu Van Nieuwkerk weg is van de zondagavond en is opgevolgd door Frits Sissing. Ook voor het programma erna, Het Echte Leven In De Dierentuin, is dat goed nieuws. De score van die show stijgt van 595.000 kijkers (14 procent) vorige week naar 1,2 miljoen kijkers (28 procent) deze week.
Het meest bekeken alternatief in de eerste helft van prime time was Holland – België met 480.000 kijkers (12 procent) op RTL 4 en in de tweede helft van prime time Oplichters in het Buitenland met 511.000 kijkers (12 procent) op SBS 6.
RTL 4 trok om half tien met America’s Got Talent: The Champions 425.000 kijkers (11 procent), SBS 6 trok om half negen 439.000 kijkers (11 procent) met Betrapt.
Verder haalde geen enkele andere zender op prime time de kijkcijfer top 25.
‘s Middags was er een mooie score voor de Formule 1 van Oostenrijk, die is gewonnen door Max Verstappen. Het verslag op Ziggo Sport was goed voor 1,2 miljoen kijkers (50 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Killing Eve: 267.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Café Hendriks Genee: 237.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 220.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met The Last Days: 186.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 168.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Love Island: 153.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Selfless: 148.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Studio Sport (946.000), Half acht nieuws (751.000), Andere Tijden Sport (534.000), Zappsport WK Vrouwen (472.000), vtwonen (302.000) en RTL Boulevard (284.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (865.000), Nieuwsuur (648.000), Shownieuws (611.000), Sterke Verhalen (464.000) en Journaal laat (427.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.