De kijkcijfers van vrijdag 27 september 2019 (SKO)
RTL 4 weet zich ook zónder The Voice Senior te handhaven als de winnaar op vrijdagavond. De nieuwe show The Masked Singer is gisteren met een zeer mooie 1,5 miljoen kijkers (26 procent) van start gegaan op het vlaggenschip van RTL. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Masked Singer deed het een stuk beter dan de vroegere RTL-formule Dance Dance Dance op SBS 6. Daar keken tegelijkertijd twee keer zo weinig mensen naar, namelijk 760.000 (13 procent).
Hoewel SBS 6 met de show van Wendy van Dijk en Jandino Asporaat diep in de schaduw staat van RTL 4, is het ook weer geen belabberd resultaat. De zender ziet de score van het vrijdagslot flink stijgen: vorige week trok tv-gedrocht Helden in de modder VIPS nog 248.000 kijkers.
Toch weet SBS 6 met Dance Dance Dance niet het erepodium te bereiken. De nummers twee en drie op vrijdagavond prime time zijn namelijk NPO 1 en NPO 2.
NPO 1 scoorde met de combinatie Flikken Rotterdam (1,1 miljoen en 19 procent) en Bed en Breakfast (1 miljoen en 20 procent), terwijl NPO 2 een mooie 1 miljoen kijkers (18 procent) neerzette met Twee voor Twaalf.
Volgende week kan het plaatje er zomaar helemaal anders uitzien, zei SBS-baas John de Mol gisteren in DWDD. Over The Masked Singer zei hij: “Ik heb nog nooit een hele aflevering gezien, maar ik weet uiteraard wat het format is. Ik heb stukjes gezien van wat ze bij RTL gaan doen. Ik ben heel benieuwd en ik moet zeggen dat ik wel het gevoel heb dat mensen wel nieuwsgierig zullen zijn, maar de vraag is: is het leuk genoeg om ze vast te houden? Dat zag je ook bij Dancing with the Stars. Daar waren de kijkcijfers ook best goed de eerste avond, maar na het zien van die eerste uitzending was ik iets minder bevreesd dat dat heel lang zou duren.”
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Veronica Inside: 441.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 380.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Flodder 3: 187.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 169.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Niemand in de stad: 146.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Social Network: 36.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (942.000), Gesprek met premier (808.000), Half acht nieuws (753.000), GTST (746.000), Lingo (585.000), RTL Boulevard (531.000) en Editie NL (452.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (1,2 miljoen), Journaal laat (890.000), Eredivisie op vrijdag (843.000), Beau (820.000), Hart van Nederland (505.000), Nieuwsuur (425.000) en Shownieuws (412.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.