Als NPO-bestuurder Martijn van Dam moet kiezen tussen het BBC-model of een bestel met sterk geprofileerde omroepen, dan gaat hij voor het eerste. Dat heeft hij gezegd op NPO Radio 1. De invoering van het BBC-model in Nederland zou de opheffing van alle afzonderlijke omroepen betekenen, zoals AVROTROS en BNNVARA. Als Van Dam het dilemma voorgelegd krijgt, laat hij weten: “Als je zegt stérk geprofileerde omroepen, dan heb ik liever een BBC-model.”
Net als de BBC zou Van Dam ook de NPO graag zonder reclame zien. “Ik denk dat niemand graag reclame wil. Ik zou het heel graag zonder reclame willen, maar dat brengt nu nog heel veel geld binnen bij het Rijk.”
De overheid zal niet in het gat willen springen, denkt Van Dam. “Als de Rijksoverheid zegt: ‘Dat hoeven we niet meer, maar we betalen jullie nog steeds net zo veel’, dan kunnen wij de dingen blijven doen die we doen. Als je zegt: ‘Geen reclame en je raakt het geld ook kwijt’, dan kunnen wij niet meer heel goed heel Nederland bedienen. Daar zit het issue.”
“Het is uiteindelijk een kwestie van geld. Als je alle publiciteit over de bezuinigingen volgt, lijkt het alsof we hier vrij riant in het budget zit, maar als je het Europees bekijkt, worden wij het slechtst gefinancierd.”
Klik hier om een reactie achter te laten.