Dat blijkt donderdag uit onderzoek van marketingorganisatie Screenforce (voorheen bekend als SPOT).
De stijging was vooral te danken aan de sterke groei op het gebied van adverteren via online videoplatforms van de bij Screenforce aangesloten mediapartijen. Dit zijn de publieke omroepen, RTL, SBS, BrandDeli, ORN en Disney Channels Benelux. Deze reclamebestedingen, die ook bij de televisiereclames worden gerekend, gingen met bijna een vijfde omhoog.
Binnen programma’s
Er werd daarnaast meer geld uitgegeven aan reclame binnen televisieprogramma’s. De uitgaven aan reclamespotjes gingen daarentegen met 2 procent omlaag.
Naar verwachting zal de omzet in de tv-reclamemarkt als geheel dit jaar opnieuw groeien, maar wel iets minder dan in 2016. Screenforce rekent daarbij op een plus rond de 2 procent.
Netflix
Volgens de onderzoekers keken Nederlanders in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag televisie. Dat is 8 minuten minder dan in 2015. Vooral films en series waren wat minder populair, omdat die nu meer via bijvoorbeeld Netflix worden bekeken. Sport, talentshows en spelletjes en quizzen trokken wel meer kijkers.
De grootste televisieadverteerder was, net als in 2015, Unilever. De bruto bestedingen van de was- en levensmiddelengigant daalden wel, van 170 miljoen naar 123 miljoen euro.
Opvallend was verder dat Unilevers concurrent Procter Gamble ook flink aan de weg timmerde. In de top vijf van bedrijven die het meeste geld staken in televisiereclame staan verder Jumbo, Albert Heijn en het moederbedrijf van Durex (Reckitt Benckiser).