De kijkcijfers van maandag 24 juni 2019 (SKO)
Margriet van der Linden profiteerde er maandagavond flink van dat de finish van de Elfstedenzwemtocht van Maarten van der Weijden te zien was in M. Het bezorgde haar talkshow een record: er keken bijna 1,4 miljoen mensen (35 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de tweede keer dat M meer dan een miljoen kijkers weet te bekoren. Tot nu toe stond het record op bijna 1,1 miljoen kijkers voor een aflevering in april.
De finish van Van der Weijden was niet alleen live te volgen in M, maar werd ook uitgebreid besproken met Erica Terpstra, Henk Angenent, Edith van Dijk, Jaap van Goor en Manuel Venderbos.
Ook op prime time was NPO 1 de winnaar. MAX Vakantieman scoorde 1,3 miljoen kijkers (28 procent). Aansluitend trok Spoorloos 729.000 kijkers (17 procent).
Het vrouwenvoetbal op NPO 3 bood het meest bekeken alternatief. De wedstrijd Zweden – Canada kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (26 procent).
Het brons is voor SBS 6, dat met Chateau Meiland 669.000 kijkers (14 procent) scoorde, Aansluitend trok Ali’s Mensentuin slechts 376.000 kijkers (9 procent).
Verder keken de meeste mensen naar RTL 4. De combinatie In De Voetsporen van Dr. Pol en Gemaakt in Nederland was goed voor 452.000 kijkers (10 procent) en 448.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met Grease: 262.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Het uur van de Wolf: 255.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De Andere Kant van Nederland: 216.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Avatar: 151.000 kijkers,
- Veronica scoorde met TED: 132.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Ghost and The Darkness: 104.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), M (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (791.000), GTST (678.000), Half acht nieuws (678.000), Spanje – Verenigde Staten (542.000) en RTL Boulevard (448.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (708.000), Hart van Nederland (537.000), Mooiste meisje van de klas (479.000), Shownieuws (457.000), Nieuwsuur (436.000) en Journaal laat (386.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.