De kijkcijfers van zaterdag 20 juli 2019 (SKO)
De eenmalige tv-show ‘De maanlanding: 50 jaar na de eerste stap’ met Claudia de Breij en André Kuipers was zaterdag het meest bekeken programma op prime time. Er keken na het Achtuurjournaal 781.000 mensen (20 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Precies vijftig jaar na de iconische maanlanding van Apollo 11 beleefde het duo de maanlanding opnieuw én zochten ze uit wat we in de toekomst gaan meemaken in de ruimte.
Direct na het programma over de maanlanding, dat Medialand produceerde in opdracht van KRO-NCRV, wist Silent Witness 511.000 kijkers (14 procent) te bekoren.
Het meest bekeken alternatief op prime time was RTL 4’s Oh Wat Een Jaar met 656.000 kijkers (17 procent). Praat Nederlands Met Me, ook een herhaling, trok aansluitend 521.000 kijkers (14 procent).
SBS 6 volgde RTL 4 op de voet met het nieuwe Thank You For The Music, waar 610.000 mensen (16 procent) naar keken. Dat is voor SBS 6 een prima score.
Verder was NPO 3 het meest in trek met 299.000 kijkers (8 procent) voor El Embarcadero.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Blue Planet 2: 275.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 181.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 176.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Man in the iron mask: 172.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Politie 24/7: 143.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Take Two: 116.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (906.000), Half acht nieuws (824.000), Sportjournaal (772.000), Jaar in goed gezelschap (531.000), Lachen om home video’s (512.000) en RTL Boulevard (488.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (973.000), Hart van Nederland (705.000), Shownieuws (495.000), Nieuwsuur (471.000) en Beste Kijkers (436.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 14 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.