In de eenmalige uitgave zullen de makers van Loeki de geschiedenis van het animatiefiguur ontplooien. In de LoekiGlossy wordt laten zien hoe de animaties worden gemaakt, wat de oorsprong is van de kreet ‘Asjemenou’ en in hoeverre STER-censuur werd toegepast om het imago van bepaalde producten hoog te houden.
“Dit tijdschrift is een prachtige kans om de leeuw opnieuw in de schijnwerpers te zetten”, vertelt Louise Geesink, de dochter van Loeki-bedenker Joop Geesink. Zij is sinds 1984 de ‘verantwoordelijke’ achter de leeuw.
Harry Piekema
In de glossy staan ook interviews met Harry Piekema (die de rol van Albert Heijn-manager Van Dalen speelde in de reclames) en acteur Frank Lammers.
In de 32 jaar dat Loeki op televisie te zien was, ‘speelde’ hij in meer dan 7.000 filmpjes die ongeveer vier seconden duurden. Van 2005 tot 2012 was het leeuwtje te zien in de attractie Carnaval Festival in attractiepark De Efteling.
Het tijdschrift is verkrijgbaar vanaf 15 november.