De kijkcijfers van vrijdag 26 januari 2018 (SKO)
De serie liveshows van The Voice of Holland 8 is vrijdagavond met net iets meer dan 2 miljoen kijkers (32 procent) van start gegaan op RTL 4. Daarmee wist het programma eenderde van alle kijkers op prime time te boeien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tijdens de eerste liveshow van het door Martijn Krabbé en Wendy van Dijk gepresenteerde programma vielen er maar liefst drie kandidaten af. Zowel de coaches als het publiek mochten de kandidaten cijfers geven.
Het meest bekeken alternatief voor The Voice was de door Sander Schimmelpenninck gewonnen finale van De Slimste Mens. Daar keken 1,6 miljoen mensen (24 procent) naar. Aansluitend trok de finale van Het Pronkstuk van Nederland 350.000 kijkers (6 procent).
NPO 1 was de nummer drie op prime time dankzij Eén tegen 100, goed voor 1,2 miljoen kijkers (19 procent). Daaraan voorafgaand scoorde de Flikken Maastricht-herhaling 886.000 kijkers (13 procent).
De nummer vier op prime time was RTL 7 met Voetbal Inside, goed voor 394.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 328.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Pirates of the Caribbean: At World’s End: 315.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 252.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 202.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Uninivited: 161.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Etters achter de tralies: 76.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (911.000), Editie NL (697.000) en Utopia (529.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (958.000), Eredivisie op vrijdag (759.000), RTL Late Night (730.000), Hart van Nederland (639.000), Shownieuws (577.000) en Nieuwsuur (375.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 21 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: ÍBS