De kijkcijfers van zondag 15 september 2019 (SKO)
Slechts één week na de première van Postcode Loterij: Miljoenenjacht op SBS 6 verovert Linda de Mol het goud op zondagavond prime time. Met haar populaire spelshow is ze zowel NPO 1 als RTL 4 de baas. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Miljoenenjacht trok gisterenavond bijna 1,5 miljoen kijkers (25 procent), bijna precies evenveel als vorige week. Aangezien de concurrentie wat kijkers verliest, stijgt het programma van brons naar goud op prime time.
Expeditie Robinson gaat van goud naar zilver: de RTL 4-show zakt van 1,6 miljoen kijkers (25 procent) naar 1,4 miljoen kijkers (23 procent). Daarna volgt NPO 1’s Onze Boerderij, dat van 1,5 miljoen kijkers (23 procent) naar 1,3 miljoen kijkers (22 procent) gaat.
Terug naar SBS 6, waar niet álles gesmeerd loopt op zondagavond. Na Linda de Mols Miljoenenjacht zapt namelijk maar liefst tweederde van de kijkers weg als Wendy van Dijk in beeld komt met haar programma Flirty Dancing. Waar de première een week geleden 689.000 kijkers (14 procent) scoorde, zijn dat er nu nog 532.000 (11 procent).
RTL 4 en NPO 1 scoren met de programma’s Familie Kruys (842.000 kijkers en 18 procent) en Nick Simon: The Dream (752.000 kijkers en 14 procent) aanzienlijk beter in het halftienslot.
De nummer vier op prime time was NPO 2, dat met Tegenlicht 320.000 kijkers (6 procent) trok.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Fast and Furious 8: 312.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Eilandpraat: 308.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Grenslanders: 292.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 253.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Saving Private Ryan: 224.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 158.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,7 miljoen), Half acht nieuws (825.000), Studio Sport (692.000), RTL Boulevard (521.000) en RTL Woonmagazine (324.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (751.000), Studio Voetbal (679.000), Shownieuws (549.000), Nieuwsuur (431.000) en Dit was het nieuws (381.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 16 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.