De kijkcijfers van maandag 10 april 2017 (SKO)
Peking Express, het paradepaardje van tv-zender Net5, heeft maandagavond wat kijkers verloren. Na de door 376.000 mensen (5,9 procent) bekeken première, trok de tweede aflevering 338.000 kijkers (5,3 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het marktaandeel in de voor Net5 relevante doelgroep 20 tot 54-jarigen zakt van 8,5 procent voor de eerste naar 7 procent voor de tweede aflevering. Dat is volgens de tv-zender nog altijd 40 procent boven het zendergemiddelde.
Net5 was met Peking Express de nummer zes op prime time. De vijf grootste zenders waren NPO 1, RTL 4, SBS 6, RTL 7 en RTL 5.
Vooral NPO 1 scoorde goed. Radar scoorde 1,5 miljoen kijkers (24 procent) en Droomhuis Gezocht 1,7 miljoen (27 procent).
RTL 4 scoorde vooral goed om half negen (Helemaal Het Einde: 1 miljoen kijkers en 16 procent), maar minder om half tien (Nieuwe Buren: 543.000 kijkers, 9 procent).
SBS 6 scoorde juist minder om half negen (Komt Een Man Bij De Dokter: 529.000 kijkers en 8 procent) en goed om half tien (Mr. Frank Visser Doet Uitspraak: 1 miljoen en 17 procent).
RTL 7 blijft scoren met Voetbal Inside. Ditmaal keken er 711.000 mensen (11 procent). Zusterzender RTL 5 scoorde 484.000 kijkers (8 procent) met The Blacklist en 418.000 kijkers (7 procent) met de eerste aflevering van de Famke Janssen-serie The Blacklist: Redemption.
Daarna volgde dus Net5. De overige zenders scoorden op prime time allemaal onder de 230.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (952.000), RTL Boulevard (883.000), Editie NL (762.000) en Utopia (518.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Het Mooiste Meisje van de Klas (1,1 miljoen), Hart van Nederland (957.000), Pauw (896.000), Shownieuws (742.000) en RTL Late Night (547.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS