Daarnaast drukten hogere programmakosten en aanloopverliezen bij het on demand videoplatform Videoland het resultaat, maakt moederbedrijf RTL Group donderdag bekend. De brutowinst zakte, ondanks flink hogere inkomsten uit online-advertenties, van 101 miljoen naar 85 miljoen euro.
“Het zijn exceptionele tijden die ons dagelijks voor nieuwe uitdagingen stellen”, stelt CEO Bert Habets van RTL Nederland. Hij benadrukt dat RTL Nederland “een financieel gezond bedrijf is” dat kan op meerdere strategieën kan inzetten.
“Enerzijds investeren we in nieuwe lokale content en de talrijke digitale initiatieven voor de consument. Anderzijds ontwikkelen we nieuwe commerciële mogelijkheden voor tv en digitaal die toegevoegde waarde bieden voor de adverteerdersmarkt”, aldus Habets.
In andere markten presteerde RTL het afgelopen jaar wel beter. In Duitsland en Frankrijk werden zelfs records gebroken.
De totale brutowinst voor de groep kwam uit op een recordniveau van 1,2 miljard euro. De omzet steeg met 3 procent naar 6,2 miljard euro. Het concern verwacht dat de inkomsten uit internetreclame de totale omzet verder zullen aanjagen.