Het Mattie-effect houdt aan: voor de vijfde maand op rij dalen de luistercijfers van Qmusic. De zender daalt in de periode juli-augustus met 0,4 procentpunt naar een marktaandeel van 7,9 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de laagste score voor Qmusic sinds mei-juni 2013, toen hetzelfde marktaandeel werd behaald. Daarna stegen die tot recordhoogten en kwam het marktaandeel zelfs een paar keer boven de magische 10-procent-grens uit.
Dat is nu verleden tijd. Qmusic zit behoorlijk in de lift naar beneden. Het station, dat vorig jaar op een gegeven moment opklom tot de nummer twee van Nederland, is de nummer vijf, na Radio 538 (12,3 procent), NPO Radio 2 (10,1 procent), Sky Radio (9,4 procent) en NPO Radio 1 (8,5 procent).
De grootste daler in de zomer was overigens niet Qmusic, maar marktleider Radio 538. Die daalt met 0,9 procentpunt van 13,2 naar 12,3 procent, mogelijk vanwege de absentie van de vaste drivetime-dj’s. Pas daarna volgt Qmusic.
De grootste stijger was NPO Radio 5 (+0,4 procent), gevolgd door Radio 10 (+0,3 procent).
Het volledige luistercijfer-overzichtkunt u vinden op radiosite RadioFreak.nl. Daar is ook eeninteressante grafiek te vinden over de luistercijfers van Qmusic.
Foto: Qmusic