De kijkcijfers van vrijdag 23 augustus 2019 (SKO)
De geflopte talkshow Zomer met Art van Art Rooijakkers is vrijdagavond na tien weken geëindigd met 418.000 kijkers (13 procent), een bovengemiddelde score voor het RTL 4-programma. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na Humberto Tan en Twan Huys bleek ook Art Rooijakkers geen kijkcijfermagneet te zijn op de late avond van RTL 4. Op de meeste avonden keken er om en nabij de 200.000 mensen naar het programma en dat is veel te weinig voor een familiezender.
Hoe voelt het om na tien weken weer vrij te zijn? Bij Boulevard: “Ja, het is wel een beetje gek, we zaten een hele week ook in zo’n trein die blijft rijden en vanavond is het in één keer afgelopen. Dat voelt wel raar. Ik heb net gewoon al een soort afscheidslied gezongen voor de redactie. Zo gaat het dan op zo’n middag. Daar zijn geen beelden van. Nee, ik kan niet zingen, nee.”
Op de vraag hoe hij erop terugkijkt, zei Rooijakkers: “Vraag me dat over twee weken even, ik zit er nu nog middenin, maar het was een soort flipperkast. Het is heel enerverend.”
Voor een beetje tv-baas zou het uitgesloten zijn dat Rooijakkers het ooit nog een keer mag proberen als talkshowhost. Gelukkig denkt hij zelf ook ‘eens, maar nooit meer’. “Ja, nu wel, maar dat komt ook omdat ik jonge kinderen heb. Die ga ik morgen weer zien en ik ben blij dat ik daar weer tijd voor heb.”
Prime time
Over naar prime time: NPO 2 wint met 1,4 miljoen kijkers (32 procent) voor De Slimste Mens. Aansluitend trok De Uitmarkt: De Opening 360.000 kijkers (8 procent).
NPO 1 pakt zilver met de combinatie Muziekfeest op het Plein (605.000 kijkers en 14 procent) en Meer dan Goud (641.000 kijkers en 14 procent), terwijl RTL 4 brons pakt met het duo The Best of The Voice Worldwide (436.000 kijkers en 10 procent) en Het Spaanse Dorp: Polopos (624.000 kijkers en 14 procent).
De vierde plek is voor Veronica dankzij de 421.000 kijkers (10 procent) voor Veronica Inside.
Veronica’s zusterzender en vlaggenschip SBS 6 was om half tien de op een na minst bekeken toptienzender van het land dankzij de slechts 94.000 kijkers (2 procent) voor André Hazes Live in Ahoy.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 326.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Acts of Vengeance: 303.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Kill Bill Vol. 1: 212.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met De wereld volgens 80-jarigen: 203.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The First Wives Club: 138.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 93.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (758.000), EenVandaag (669.000), Uit mijn keuken (499.000), RTL Boulevard (488.000), Editie NL (385.000), Utopia (384.000), Rail Away (336.000) en GTST (314.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (820.000), Hart van Nederland (649.000), Nieuwsuur (573.000), Journaal laat (498.000), Zomer met Art (418.000), Shownieuws (400.000) en Nederland Verhuist (391.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.