De kijkcijfers van zondag 13 mei 2018 (SKO)
De kick-off van het tiende seizoen van ‘s lands populairste tv-programma Boer Zoekt Vrouw trok zondagavond ruim 2,9 miljoen kijkers naar NPO 1. Maar liefst 41 procent van alle tv-kijkers op prime time koos voor de datingshow van Yvon Jaspers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Boer Zoekt Vrouw stelt in de kick-off traditiegetrouw de deelnemende boeren voor, dit jaar doen er onder meer drie vrouwelijke boeren mee. In het najaar wordt de reeks vervolgd.
Het is voor het eerst sinds het vierde seizoen dat de kick-off van Boer Zoekt Vrouw minder dan 3 miljoen kijkers trekt.
Het allereerste seizoen begon in 2004 met 1 miljoen kijkers, de tweede serie trapte af met 1,7 miljoen, bij seizoen drie waren dat er 2,6 miljoen, seizoen vier begon met 2,2 miljoen, seizoen vijf met 3,3 miljoen, seizoen zes met 3,5 miljoen, seizoen zeven met 3,1 miljoen, seizoen acht met 3,3 miljoen en seizoen negen met 3,1 miljoen kijkers.
De meest bekeken alternatieven om half negen waren BankGiro Loterij The Wall met 678.000 kijkers (10 procent) op SBS 6, De Jongens tegen de Meisjes met 655.000 kijkers (10 procent) op RTL 4 en Onze Man In Teheran met 503.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.
NPO 1 won ook het halftienslot met 1,1 miljoen kijkers (18 procent) voor De Klas.
De meest bekeken alternatieven om half tien waren De 12 van Oldenheim met 923.000 kijkers (16 procent) op RTL 4, Sing It met 632.000 kijkers (10 procent) op SBS 6 en Hawaii Five-O met 469.000 kijkers (8 procent) op Veronica.
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Zuidas: 323.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Crime Scene Investigation: 200.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Flight: 171.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Dawn of the Planet of the Apes: 149.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met American Idol: 113.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Studio Sport (1,5 miljoen), TV Monument Floortje Dessing (741.000), Half Acht Nieuws (662.000), RTL Boulevard (414.000) en vtwonen (349.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (833.000), Shownieuws (633.000), Andere Tijden Sport (548.000), Love is in the air (472.000) en Nieuwsuur (391.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV