Jort Kelder is er helemaal klaar mee dat zijn foto’s blijven opduiken in nepadvertenties van bitcoin-oplichters. Hij gaat aangifte doen van oplichting én zet een stichting op om samen met andere BN’ers te strijden tegen dit fenomeen. Dat heeft hij laten weten aan Brandpunt+. Kelder wil dat politie en justitie achter de oplichters aangaan. “We hopen dat het openbaar ministerie bereid is onderzoek te verrichten naar de personen die zich hiermee verrijken“, zegt de tv-ster.
De maximumstraf voor oplichting is vier jaar cel. “Er is in dit geval niet slechts sprake van een risicovolle belegging. Het gaat erom dat personen zichzelf proberen te bevoordelen met leugens en een valse voorstelling van zaken. Er is dan ook sprake van oplichting.”
In augustus onthulde Brandpunt+ de namen van een aantal bedrijven die achter de bitcoinadvertenties zitten. Kelder was een populair gezicht op de achterliggende nepnieuwspagina’s. “De meest recente investering van Jort Kelder verbaast experts en maakt grote banken doodsbang!“, klonk het bijvoorbeeld.
Kelder belde samen met Brandpunt+ een van deze marketingbedrijven, het Tsjechische Converting Team. Een medewerker van het bedrijf ontkende, maar Kelder wilde hier niks van horen. “Bye, bye, I see you in jail“, zo beëindigde hij het gesprek.
Stichting voor BN’ers
Ook gaat Kelder een stichting opzetten waarbij bekende Nederlanders wiens beeltenis misbruikt wordt in advertenties zich kunnen aansluiten. Doel is alle uitgevers die advertenties met hun foto’s publiceren aan te pakken.
Kelder beperkt zich hierbij niet tot Facebook. Bitcoinadvertenties doken eerder via het advertentiesysteem van Google onder andere op bij de sites van Telegraaf, AD en NOS. “Alle partijen die zo’n advertentie hebben gepubliceerd gaan wij aanspreken.”
De Mol
Kelder hoopt ook dat John de Mol zich bij de stichting voegt. De Mol sleepte Facebook in mei voor de rechter nadat zijn foto opdook in bitcoinadvertenties. Facebook schikte een vergelijkbare zaak in Engeland voor een onbekend bedrag, maar onderhandelingen tussen De Mol en Facebook liepen op niks uit.
Daarop besloot Kelder zelf ook de juridische strijd aan te gaan met het sociale-mediabedrijf. “Ik vind het bizar dat ze dit probleem niet serieus nemen. Ze verdienen er gewoon aan dus dan verwacht je toch dat ze er meer aan doen.” In de zaak van De Mol wordt binnenkort een uitspraak verwacht.
Een klein team van advocaten buigt zich namens Kelder nu over de kwestie. “Dit geintje gaat mij nu al duizenden euro’s kosten, voorlopig staat het tuig dik voor, maar ik vind dat iemand op de rem moet trappen.”
Klik hier om een reactie achter te laten.