John de Mol sluit op termijn een fusie tussen zijn tv-groep Talpa TV (voorheen SBS) en de grote concurrent RTL Nederland niet uit. Op korte termijn wil hij alvast een intensievere samenwerking. Dat heeft de mediatycoon gisteren gezegd in de laatste RTL Late Night. Humberto Tan wilde van De Mol weten hoe hij de tv-toekomst ziet. “Met 600.000 kijkers sta je nu gewoon in de top tien van de top 25. Zo snel gaat het ook. Goede Tijden glijdt naar onder de 700.000. Wat wil je gaan doen?“
Volgende maand of over twee maanden kan het nóg erger zijn, legde Tan hem voor. John de Mol daarop: “Het kan nog erger zijn, maar het kan ook beter zijn weer, omdat ik nog steeds overtuigd ben van het feit dat gratis naar tv kijken voor een groot publiek misschien nog steeds wel noodzakelijk is.”
Niet iedereen is bereid om te betalen voor video, benadrukt De Mol. “Wij zitten allemaal in enclaves waar mensen achteloos Netflix- en sportabonnementjes voor een paar tientjes in de maand doen, maar ik denk dat het grote publiek in het land daar toch niet zo makkelijk over denkt. Zolang wij maar zorgen dat de content op tv kwalitatief goed blijft en verrassend blijft, denk ik dat onze soort free-to-air-tv nooit weggaat, omdat het massa blijft.”
Televisie wordt binnenkort ook aantrekkelijker voor adverteerders, zegt hij. “Ik denk ook dat er nieuwe businessmodellen komen waardoor het financiële plaatje er beter uit gaat zien. Er zijn technologieën om reclames te personaliseren op komst.”
Oorlog tussen RTL en SBS?
De laatste tijd is De Mol vooral in het nieuws omdat hij gezichten weghaalt bij RTL. “Volgens mij wordt het een beetje overdreven, want ook deze tekst doet weer suggereren dat ik tientallen mensen weggehaald heb. Als we gewoon even de feiten op een rij zetten, dan zijn ze nog steeds op één hand te tellen. Het wordt een beetje overdreven.”
De Mol is niet de hele dag bezig met transfers te realiseren. “Het is ook niet zo dat ik de hele dag aan het nadenken ben over wie ik waar ga weghalen. De media is ontwikkeling, er is van alles aan de hand in onze business: de traditionele televisie staat onder druk en dat betekent dat je creatief moet zijn om met nieuwe dingen te komen die het mogelijk maken om door te gaan. Daar horen talenten bij.”
“Soms word ik zelf gebeld. Ik heb ook het gevoel dat talenten af en toe misbruik maken van de situatie en zéggen dat ze door mij gebeld zijn, terwijl dat niet zo is.”
“Tot nu toe is het enige wat definitief is de mannen van VI. Ik heb hen niet weggehaald: ze waren in onderhandeling met RTL over een contract en ze gaven aan dat het niet zo opschoot.”
De Mol stelt RTL ultimatum
John de Mol gaat een gesprek aan met RTL. De uitkomst daarvan bepaalt hoe de relatie tussen RTL en SBS er de komende jaren uit gaat zien en of De Mol bijvoorbeeld Talpa-shows gaat weghalen bij RTL. “Ik kan er niets concreets over zeggen. Daar zijn de komende weken en maanden nog een aantal gesprekken over met RTL.”
“Dat heeft ook te maken met hoe de relatie tussen de Talpa-groep – ik moet nog even wennen aan de naam, want het is eigenlijk het oude SBS – en RTL in de toekomst eruit gaat zien.”
“Ik denk dat Nederland te klein is om twee grote televisiegroepen te hebben die elkaar naar het leven staan. Ik denk dat samenwerking onvermijdelijk is, maar daar heb je twee partijen voor nodig. Daar zijn we over in gesprek en de uitkomst daarvan gaat bepalen waar welke programma’s uiteindelijk gaan eindigen.”
Fusie
Zit er een fusie aan te komen? “Dat mag niet, op dit moment althans, al heb ik de indruk dat de verantwoordelijke mensen in Den Haag wel beginnen in te zien dat de markt waarin we bezig zijn geen zelfstandige markt meer is. Er is in Nederland op jaarbasis zo’n 4,5 miljard euro op de reclamemarkt en daarvan gaat alleen al zo’n 2,5 miljard naar internet.”
“Ik denk dat scheidingen wegvallen en dat het te zijner tijd denkbaar is dat je RTL en SBS op een gegeven moment in één bedrijf ziet eindigen. Dat zou kunnen, ja.”
Foto: RTL