Mediamiljardair John de Mol, die aan het roer staat van Talpa Network, is dichtbij een nabetaling van 400 miljoen euro voor de verkoop van zijn productiebedrijf Talpa Media aan het Britse ITV. Dat meldt De Telegraaf vandaag. De Mol verkocht zijn productiehuis in de lente van 2015 aan ITV. Hij kreeg direct 500 miljoen euro en dat bedrag kan, afhankelijk van de resultaten, oplopen tot 1,1 miljard euro. Vanwege goede resultaten in 2015 en 2016 heeft de mediatycoon nu in totaal al 600 miljoen binnen.
Voor de volgende 400 miljoen euro moet De Mol in de jaren 2017 tot en met 2019 een bedrijfsresultaat boeken van tussen de 75 miljoen en 100 miljoen euro. Voor de laatste 100 miljoen euro moet van 2020 tot en met 2022 tussen de 115 en 130 miljoen euro winst geboekt worden.
Die tweede nabetaling van 400 miljoen euro leek even in gevaar te zijn, maar gaat er waarschijnlijk alsnog komen, aldus De Telegraaf. “Het productiebedrijf zag de nettowinst in 2018 nagenoeg vervijfvoudigen. Daardoor ligt De Mol weer op koers.”
Een geschil rondom The Voice of China leek een jaar geleden roet in het eten te gooien, omdat betalingen uitbleven. Nu komen die betalingen alsnog binnen, ontdekte de krant. Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (ebitda) nam daardoor in 2018 toe tot 89,6 miljoen euro, een stijging van 133 procent ten opzichte van 2017.
Hoe kan De Mol die earn-out van 400 miljoen euro veilig stellen? “In 2019 moet de ebitda ten minste 97 miljoen euro bedragen om aan de doelstelling van het Britse ITV te voldoen“, weet de krant.
En dat is volgens De Telegraaf niet langer onhaalbaar.
Klik hier om een reactie achter te laten.