De kijkcijfers van maandag 27 februari 2017 (SKO)
De verkiezingstalkshow van Eva Jinek en Jeroen Pauw is maandagavond met groot succes van start gegaan. Er keken 1,1 miljoen mensen (32 procent) naar de eerste aflevering van Pauw Jinek: De Verkiezingen op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Pauw en Jinek, die in de eerste aflevering Emile Roemer en Halbe Zijlstra interviewden, lieten concurrent Humberto Tan ver achter zich. Zijn RTL Late Night kwam op RTL 4 niet verder dan 537.000 kijkers (13 procent).
NPO 1 bood ook de meest bekeken programmering op prime time: zowel Radar als Droomhuis Gezocht scoorden 1,6 miljoen kijkers (24 en 25 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief: Helemaal Het Einde kwam uit op 1,1 miljoen kijkers (16 procent). Nieuwe Buren stelde aansluitend teleur met 754.000 kijkers (12 procent).
Tijdens Nieuwe Buren werd RTL 4 ingehaald door zusterzender RTL 7. Voetbal Inside wist namelijk 830.000 kijkers (12 procent) te amuseren.
De SBS 6-combinatie Celblok H en Mr. Frank Visser Rijdt Visite noteerde respectievelijk 450.000 kijkers (7 procent) en 712.000 kijkers (11 procent).
NPO 2 scoorde 606.000 kijkers (11 procent) met Nieuwsuur, Veronica kwam uit op 503.000 kijkers (8 procent) voor The Bourne Ultimatum en RTL 5 deed het alles behalve verkeerd met The Blacklist, dat 466.000 kijkers (7 procent) scoorde.
Net5 scoorde ruim 300.000 kijkers met een film, NPO 3 scoorde tegen de 300.000 kijkers met Proefkonijnen en RTL 8 scoorde ruim 100.000 kijkers met een film.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), GTST (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Editie NL (848.000), Met Het Mes Op Tafel (561.000) en Utopia (512.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw en Jinek (1,1 miljoen), Hart van Nederland (1 miljoen), Geheime Leven van 4-jarigen (922.000), Shownieuws (869.000) en RTL Late Night (537.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL