De kijkcijfers van dinsdag 27 september 2016 (SKO)
Jaap Jongbloed was dinsdagavond voor het eerst dit tv-seizoen primetimewinnaar. Zijn programma Opgelicht was goed voor 1,2 miljoen kijkers en een marktaandeel van 21 procent op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De laatste keer dat Jongbloed de winnaar was op prime time, was in februari met zijn programma Het Mooiste Meisje van de Klas. Daar keken toen ook 1,2 miljoen mensen naar. Opgelicht doet hij sinds dit seizoen als opvolger van Antoinette Hertsenberg.
Voorafgaand aan Opgelicht noteerde ook Opsporing Verzocht bijna 1,2 miljoen kijkers, goed voor 20 procent marktaandeel.
RTL 4 bood met Uitstel van Executie het meest bekeken alternatief. Dat programma kwam uit op 908.000 kijkers (16 procent). Aansluitend scoorde TV Makelaar 726.000 kijkers (13 procent).
De enige andere tv-zender met een primetime-uitzending in de kijkcijfer top 15 is Veronica, dat 807.000 kijkers (14 procent) trok met de Champions League-wedstrijd Dortmund – Real Madrid.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 498.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, De Alarmcentrale met 492.000 kijkers (8 procent) op SBS 6 en Holland’s Next Top Model met 483.000 kijkers (8 procent) op RTL 5.
Naast Top Model en het voetbal scoorde op de kleinere zenders van RTL en SBS vooral NCIS: Los Angeles op Net5. Daar keken 348.000 mensen (6 procent) naar.
De NPO 3-titels Love Me Gender, Sophie in de Kreukels en Spuiten en Slikken scoorden 164.000 kijkers (3 procent), 374.000 kijkers (7 procent) en 192.000 kijkers (4 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (946.000), Zesuurjournaal (920.000), RTL Boulevard (882.000) en Editie NL (754.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 568.000 kijkers en Rad van Fortuin 421.000.
Op de late avond scoorden Hart van Nederland (795.000), Kanniewaarzijn (707.000), RTL Late Night (675.000), Pauw (672.000) en Shownieuws (544.000) het best.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Nico Kroon/AvroTros