De kijkcijfers van vrijdag 29 september 2017 (SKO)
De uitreiking van de Gouden Kalveren trok gisterenavond als onderdeel van Ivo Niehe‘s TV Show een publiek van 833.000 kijkers (16 procent). Daarmee heeft hij de kijkcijfers van het prijzenfestijn verviervoudigd: vorig jaar keken er 212.000 mensen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Toch scoort Niehe ver onder de door de presentator gewenste kijkcijfers. Hij ging zelf namelijk voor een vervijfvoudiging. “Ik hoop op een miljoen kijkers. Dan ben ik tevreden“, zei hij zelf.
Aan de lead-in lag het niet: de TV Show stond geprogrammeerd na de winnaar op prime time. Flikken Rotterdam was goed voor een score van ruim 1,2 miljoen kijkers (21 procent).
De meest bekeken alternatieven om half negen waren Twee Voor Twaalf met 950.000 kijkers (16 procent) op NPO 2 en Little Big Stars met 750.000 kijkers (13 procent) op RTL 4.
NPO 1 was de nummer één om half negen, maar de nummer twee tijdens de TV Show. Om half tien trok RTL 4 met The Big Music Quiz 969.000 kijkers (19 procent). De nummer drie op dat tijdstip was NPO 2’s Achter De Dijken met 459.000 kijkers (8 procent).
De nummer vier op prime time was SBS 6: de soap André Hazes Ik Haal Alles Uit Het Leven kwam uit op een voor die zender nette 615.000 kijkers (11 procent). Aansluitend trok Boswachter Gezocht 395.000 kijkers (8 procent).
Voetbal Inside maakte RTL 7 de nummer vijf op prime time. Dat programma was goed voor 488.000 kijkers (9 procent).
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met NCIS: 385.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 239.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Risky Rivers: 213.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De Verdwijning van Natalee Holloway: 177.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Wall Street Money Never Sleeps: 158.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), GTST (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half Acht Nieuws (980.000), RTL Boulevard (753.000), Editie NL (617.000) en Utopia (444.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (885.000), Eredivisie op vrijdag (799.000), RTL Late Night (797.000), Pauw (702.000), Shownieuws (682.000) en Nieuwsuur (637.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL