De kijkcijfers van vrijdag 19 juli 2019 (SKO)
De NPO 2-quiz De Slimste Mens blijft een van de grootste hits van de Nederlandse televisie. De eerste uitzendweek van het nieuwe seizoen wist gemiddeld bijna 1,4 miljoen kijkers te bekoren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Slimste Mens is op de meeste zomeravonden het meest bekeken programma op prime time. Dat gold ook afgelopen week. Zo stond de quiz gisteren op nummer één met een scoren van 1,4 miljoen kijkers en 33 procent marktaandeel.
Het programma De Smaak van Joël, dat na De Slimste Mens werd uitgezonden, deed het met 442.000 kijkers (12 procent) ook prima.
De nummer twee op prime time was RTL 4, dankzij de halftientitel Het Spaanse Dorp: Polopos, dat 618.000 kijkers (16 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand scoorde The Best of The Voice Worldwide 525.000 kijkers (13 procent).
Het brons is voor NPO 1. Heer en Meester kon rekenen op 537.000 kijkers (13 procent).
Verder was SBS 6 het meest in trek. De herhaling van De Wereld Volgens 80-Jarigen zette 300.000 kijkers (8 procent) neer.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Behind Enemy Lines: 280.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 241.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 170.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Prison Girls Life Inside: 133.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Voor de rechter: 126.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Sex Tape: 104.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Gevoel van de Vierdaagse (1 miljoen), EenVandaag (908.000), Sportjournaal (781.000), Half acht nieuws (691.000), Ik weet er alles van (634.000) en RTL Boulevard (468.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (934.000), Jinek (840.000), Hart van Nederland (690.000), Journaal laat (551.000), Nieuwsuur (497.000) en Shownieuws (485.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 219.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.