De kijkcijfers van woensdag 15 februari 2017 (SKO)
De kijker zit niet meer massaal te wachten op de talentenjacht Idols. Het tweede seizoen van de show bij RTL 5 zit in de glijbaan naar beneden. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na de première-aflevering die 718.000 kijkers (11 procent) trok en de tweede aflevering die 683.000 kijkers (11 procent) scoorde, zaten er woensdagavond nog maar 527.000 kijkers (8 procent) klaar voor de derde aflevering. Ten opzichte van de première heeft Idols nu al 27 procent van zijn kijkers verloren.
Idols presteert dit jaar een stuk minder goed dan vorig jaar. De talentenjacht begon toen met 1,5 miljoen kijkers. De vijf auditie-afleveringen samen scoorden gemiddeld 1,2 miljoen kijkers.
Al met al was RTL 5 met het dure Idols de zevende zender van de avond. Het station moest over de hele avond gezien zelfs Net5 voor zich dulden, dat op prime time zo’n 350.000 kijkers scoorde met een dubbele NCIS: Los Angeles.
NPO 1 was de grote winnaar op prime time: Tussen Kunst en Kitsch noteerde 1,8 miljoen kijkers (26 procent), waarna Endeavour uitkwam op 1,1 miljoen kijkers (19 procent).
Veronica was de nummer twee op prime time met de wedstrijd Bayern München – Arsenal, goed voor 988.000 kijkers (16 procent).
RTL 4 pakte brons met Staatsloterij Puur Geluk (970.000 kijkers en 15 procent). Het aansluitend uitgezonden Zwarte Tulp (548.000 kijkers en 9 procent) werd echter ingehaald door de SBS 6-titel Gestalkt (611.000 kijkers en 10 procent). Tegenover Puur Geluk scoorde SBS 6 met De Smaakpolitie slechts 375.000 kijkers (6 procent).
De enige andere prime-time-titels in de kijkcijfer top 25 zijn De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld met 553.000 kijkers (8 procent) op NPO 3 en de serie De Maatschap met 517.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.
RTL 7 trok bijna 200.000 kijkers met een film en RTL 8 100.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), RTL Boulevard (926.000), Editie NL (743.000), Per Seconde Wijzer (520.000) en Utopia (516.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (950.000), Hart van Nederland (804.000), Shownieuws (729.000) en de voetbalnabeschouwing (533.000) het meest in trek. RTL Late Night (482.000) staat niet in de kijkcijfer top 25.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en Veronica brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL