De kijkcijfers van woensdag 8 februari 2017 (SKO)
Idols heeft zich woensdagavond niet hersteld na de voorzichtige seizoensstart van vorige week. Na 718.000 kijkers (11 procent) voor de première, zakte de talentenjacht met de tweede aflevering terug naar 683.000 kijkers (11 procent). Dat blijkt uit cijfers van Sichting KijkOnderzoek. Vooralsnog presteert Idols dit jaar een stuk minder goed dan vorig jaar. Idols begon toen met 1,5 miljoen kijkers. Uiteindelijk scoorden de vijf auditie-afleveringen samen gemiddeld 1,2 miljoen kijkers.
De kijker keek het liefst naar de NPO 1-combinatie Tussen Kunst en Kitsch (1,9 miljoen en 28 procent) en Endeavour (1,4 miljoen en 23 procent).
RTL 4 bood om half negen het meest bekeken alternatief met Staatsloterij Puur Geluk (989.000 kijkers en 15 procent), terwijl SBS 6 het meest bekeken alternatief was om half tien: Gestalkt scoorde 784.000 kijkers (12 procent).
Aansluitend aan Puur Geluk scoorde RTL 4 slechts 642.000 kijkers (10 procent) met Zwarte Tulp, terwijl SBS 6 voorafgaand aan Gestalkt slechts 411.000 kijkers (6 procent) scoorde met De Smaakpolitie.
De andere meest bekeken titels op prime time waren De Maatschap met 580.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 572.000 kijkers (10 procent) op NPO 2 en De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld met 547.000 kijkers (8 procent) op NPO 3.
Net5 was de hekkensluiter van de kijkcijfer top 25 met de serie NCIS: Los Angeles, goed voor 472.000 kijkers (7 procent).
RTL 7 scoorde ruim 300.000 kijkers met een film, Veronica bijna 200.000 kijkers en RTL 8 ruim 100.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), RTL Boulevard (969.000), Editie NL (801.000) en Utopia (514.000) waren de vooravondtoppers.
Om vijf uur won Tijd voor MAX (594.000 kijkers en 23 procent) van RTL Live (278.000 kijkers en 11 procent) en Huizenjacht (269.000 kijkers en 10 procent).
Op de late avond waren Jinek (1 miljoen), Hart van Nederland (1 miljoen), Shownieuws (829.000) en RTL Late Night (653.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VARA