Humberto Tan ergert zich eraan dat Facebook pas actie ondernam tegen de nepnieuwsartikelen over hem toen hij donderdag de publiciteit opzocht. Dat vertelde hij ‘s avonds in De Wereld Draait Door. Bedrijven proberen de consument geld af te troggelen door op Facebook te adverteren met nepnieuws, onder meer met Tan als boegbeeld. De oud-talkshowhost deed uitgebreid zijn verhaal in De Wereld Draait Door, met techster en Blendle-baas Alexander Klöpping aan zijn zijde.
Tan vertelt dat hij al maanden met Facebook aan het bakkeleien is. “Dit speelt al sinds juni. Sinds juni verschijnen er met name op Facebook berichten met mijn gezicht. De aanleiding is dan mijn afscheid bij RTL Late Night en dat ik zo verdrietig ben – ik was ook heel erg verdrietig – maar dat koppelen ze dan aan dat ik geïnvesteerd zou hebben in bitcoins.”
Op die manier proberen bedrijven Facebook-gebruikers te verleiden om aankopen te doen. “Iedereen zou dan op die manier verrijkt kunnen worden. Wat er vervolgens gebeurt – en dat weet ik omdat een aantal mensen mij gemaild hebben – is dat mensen er hun geld in stoppen. Zij verliezen hun geld.”
Vreselijk, vindt Tan het. “Ik heb dus meteen vanaf dag één via mijn advocaat Facebook op de hoogte gebracht en gevraagd om op te letten. Facebook liet toen doodleuk in het Engels weten – je kan namelijk niet in het Nederlands klagen – dat het niet hun probleem is, omdat ze niet precies zien wat er fout is aan het bericht.”
Facebook verwees Tan naar de adverteerder. “Ze zeggen: ‘Je moet niet bij ons zijn, maar bij het bedrijf dat het maakt.’ Hier is niet tegen op te treden en ik weet ook zeker dat er morgen weer nieuwe berichten komen.”
Die bedrijven zijn echter ook allemaal nep. “Het zijn heel veel namen, zoals 24finance-news.com, enzovoorts.”
Nu Tan de publiciteit opzoekt onderneemt Facebook wél ineens actie. “Sinds mijn tweet kreeg ik opeens een bericht van Facebook: ‘O, wat erg, we gaan het nu verwijderen.’ Dus ik dacht: eerst laat je weten dat ik niet zo moet zeuren, maar nu het in de publiciteit komt en bang zijn voor De Wereld Draait Door of wat dan ook, ondernemen ze ineens actie.”
Het sociale medium is gewoon blij met de inkomsten van nepnieuws, denkt Tan. “Natuurlijk, het zijn advertenties. Ik vermoed – en ik kan het niet bewijzen – dat ze het helemaal niet erg vinden dat die berichten op hun pagina’s staan.”
Lees ook: Humberto Tan woest over nepnieuws op Facebook (gisteren)
Klik hier om een reactie achter te laten.