De kijkcijfers van woensdag 3 juli 2019 (SKO)
De historische halve finale van de Oranjedames tegen Zweden – het werd 1-0 in de verlenging waardoor de dames voor het eerst in de finale van het WK Voetbal staan – scoorde woensdagavond maar liefst 5 miljoen kijkers (79 procent) op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de meest bekeken vrouwenvoetbalwedstrijd in de geschiedenis van de Nederlandse televisie. Bovendien is het de meest bekeken tv-uitzending sinds het jaar 2017.
De top drie van meest bekeken vrouwenvoetbalwedstrijden ooit wordt afgemaakt door de door Nederland gewonnen finale van het EK Vrouwenvoetbal in 2017 met 4,1 miljoen kijkers (83 procent) en de recent gespeelde achtste finale tegen Japan met 3,5 miljoen kijkers (63 procent).
De laatste keer dat er meer dan 5 miljoen mensen naar een Nederlandse tv-uitzending keken was in augustus 2017, toen de huldiging van de Oranje Leeuwinnen 5,4 miljoen kijkers (85 procent) scoorde.
Jackie Groenen maakte in de verlenging de enige goal in de halve finale tegen Zweden. “Het is supervet, maar het maakt me oprecht niet uit eigenlijk. We werken zo hard, het is fijn om in dit team te voetballen. Dat ik scoor, maakt niet uit, het is belangrijker dat we winnen en in de finale staan.”
De finale van het WK Voetbal tussen de Verenigde Staten en Nederland is zondag om 17.00 uur te zien op NPO 1. Het is dan naar verwachting 17 graden buiten, dus waarschijnlijk worden met gemak nieuwe kijkrecords behaald.
Door de wedstrijdverlenging begon de nabeschouwing in Studio France pas om 23.45 uur. Daar keken 2,5 miljoen mensen (78 procent) naar. Pauw trok tussen 00.30 en 01.20 uur nog 581.000 kijkers (55 procent).
Het meest bekeken alternatief voor het vrouwenvoetbal was Obese met 400.000 kijkers (7 procent) op RTL 4.
SBS 6 pakt brons met 251.000 kijkers (4 procent) voor De Noodcentrale en NPO 2 behaalt de vierde plek met 250.000 kijkers (5 procent) voor Opstandelingen.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Man on Fire: 164.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 130.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met New Kids Nitro: 128.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Hotel Rules: 123.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Ellis in Glamourland: 121.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Love Island: 105.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), EenVandaag (956.000), Zesuurjournaal (920.000), Half acht nieuws (835.000), Dynasties (749.000), GTST (631.000), RTL Boulevard (480.000), Utopia (431.000) en Editie NL (406.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio France (2,5 miljoen), Pauw (581.000), Journaal laat (300.000), Hart van Nederland (288.000) en Shownieuws (281.000) het meest in trek. Zomer Met Art trok 99.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 63 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 7 procent en SBS 6 brons met 4 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.