De kijkcijfers van donderdag 29 augustus 2019 (SKO)
De nieuwe dramaserie DNA met Yolanthe Cabau is donderdagavond met 493.000 kijkers (12 procent) van start gegaan op SBS 6. Daarmee was het programma de nummer vijf om half negen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. DNA had een mooie lead-in, want de nieuwe vooravondshow Lingo was goed voor een score van 570.000 kijkers (12 procent), nog geen 100.000 kijkers minder dan Goede Tijden Slechte Tijden er had bij de grote concurrent RTL 4.
Voorafgaand aan Lingo deed ook Man Bijt Hond het prima met 493.000 kijkers (12 procent). Vanaf half tien zag SBS 6 de cijfers verder stijgen dankzij Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (686.000 kijkers en 14 procent) en Hart van Nederland (922.000 kijkers en 24 procent).
De grote winnaar van de avond was de een na laatste aflevering van De Slimste Mens met 1,4 miljoen kijkers (26 procent) op NPO 2. Aansluitend trok Hollandse Zaken 475.000 kijkers (9 procent).
Veronica pakte zilver dankzij Europa League-voetbal. De wedstrijd met Feyenoord was vanaf half acht goed voor 739.000 kijkers (16 procent), de wedstrijd met AZ trok vanaf half tien 907.000 kijkers (18 procent).
Het brons gaat naar RTL 4, dat met de finale van Het Spaanse Dorp: Polopos 724.000 kijkers (15 procent) neerzette. Daaraan voorafgaand trok de herhaling van Help Mijn Man Is Klusser 588.000 kijkers (11 procent).
Daarna volgt dus SBS 6 met de Frank Visser-show. NPO 1 moet genoegen nemen met de vijfde plek. De film Michiel de Ruyter bleef steken op 496.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 1 scoorde met Michiel de Ruyter: 496.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Librarian Curse of the Judas: 307.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 247.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Pitch Perfect: 179.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva VIPS: 124.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met TMI Aandacht: 94.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (972.000), EenVandaag (839.000), Half acht nieuws (839.000), GTST (667.000), RTL Boulevard (579.000), Uit mijn keuken (570.000), Lingo (570.000) en Man Bijt Hond (493.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (992.000), de voetbalnabeschouwing (689.000), Journaal laat (649.000), Nieuwsuur (537.000) en Shownieuws (485.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en Veronica brons met 12 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.