De kijkcijfers van vrijdag 9 maart 2018 (SKO)
De jubileumeditie van Shownieuws, dat zijn vijftiende verjaardag viert, wist vrijdagavond 487.000 kijkers te vermaken. Daarmee boeide het SBS 6-programma 13,5 procent van de kijkers tussen elf en twaalf. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De grote winnaar op de late avond was RTL Late Night met 931.000 kijkers (22 procent). Het brons was voor Eredivisie op Vrijdag, dat 901.000 kijkers (18 procent) scoorde. Pauw vermaakte 763.000 kijkers (22 procent).
RTL 4 blijft de grote winnaar op vrijdagavond prime time met ditmaal 1,7 miljoen kijkers (26 procent) voor The Voice Kids.
Het meest bekeken alternatief was NPO 1 met Flikken Maastricht, dat 1,4 miljoen kijkers (21 procent) scoorde, en de TV Show, goed voor 1,1 miljoen kijkers (17 procent).
Het brons was voor het schaatsen op NPO 3. De drie kilometer van de dames op het WK Allround noteerde 875.000 kijkers (14 procent).
Twee voor Twaalf bezorgde NPO 2 de vierde positie. Daar keken 817.000 mensen (12 procent) naar.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Voetbal Inside: 401.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Handhavers: 359.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 355.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 291.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Big Fat Gypsy Wedding: 110.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Boys don’t cry: 57.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Gesprek met premier (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (996.000), Half Acht Nieuws (957.000), RTL Boulevard (836.000) en WK Schaatsen Allround (755.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (931.000), Eredivisie op vrijdag (901.000), Pauw (763.000), Hart van Nederland (702.000), Nieuwsuur (493.000) en Shownieuws (487.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en NPO 3 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL