De kijkcijfers van dinsdag 8 november 2016 (SKO)
Veel meer tv-kijkers dan gewoonlijk lieten de tv dinsdagavond aan staan na afloop van de talkshow van Jeroen Pauw. Het eerste deel van de NOS-marathonuitzending Amerika Kiest trok tussen 00.00 en 02.00 uur een publiek van 519.000 kijkers, goed voor 41 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nederland Kiest is momenteel nog steeds in volle gang. Hoeveel mensen de hele nacht op bleven voor de uitzending van NPO 1, wordt morgenochtend bekend.
De hele nacht lang heeft Rob Trip verslag gedaan van de uitslagen van de Amerikaanse verkiezingen. Aan zijn zijde stond NOS-talent Dionne Stax.
De televisie stond dinsdagavond al voor een belangrijk deel in het teken van de Amerikaanse verkiezingen, met name de programma’s van NPO 1. Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,6 miljoen) en Pauw (997.000) trokken meer kijkers dan gewoonlijk.
NPO 1 was ook de winnaar op prime time: Opsporing Verzocht was goed voor 1,4 miljoen kijkers (23 procent) en Zorg.nu kwam uit op 989.000 kijkers (16 procent).
RTL 4 pakt zilver met 886.000 kijkers (15 procent) voor Verslaafd en 977.000 kijkers (16 procent) voor The Amsterdam Project.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 765.000 kijkers (13 procent) op NPO 2 en De Gevaarlijkste Wegen van Nederland met 527.000 kijkers (9 procent) op SBS 6.
Op RTL 5 begon de opvolger van Oh Oh Cherso, getiteld Oh Oh Daar Gaan We Weer! The Next Generation, met 462.000 kijkers (8 procent).
NPO 3 trok 226.000 kijkers (4 procent) met Baby Te Huur en 287.000 kijkers (5 procent) met Marlijn: De Dolende Dertiger.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,6 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Editie NL (845.000), Met Het Mes Op Tafel (548.000) en Utopia (537.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond deden De Rijdende Rechter (1,4 miljoen), Pauw (997.000), Hart van Nederland (833.000), RTL Late Night (787.000) en Shownieuws (739.000) het het best.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL