Het internetconcern komt in plaats daarvan met nieuw beleid dat uitgevers zou moeten helpen makkelijker geld te verdienen met nieuws.
Het zogeheten ‘first-click-free‘-beleid van Google is al langer omstreden. Nieuwsorganisaties klaagden dat zij min of meer werden gedwongen om enkele artikelen gratis aan te bieden, omdat zij anders niet meer prominent in de Google-resultaten zouden komen. Volgens de uitgevers zorgde dat voor beperktere inkomsten uit abonnementen.
De uitgevers, waaronder News Corp. wezen op de dominante marktpositie van Google, die ervoor zorgt dat bedrijven moeilijk om de internetgigant heen kunnen.
Betaalmuur
De Wall Street Journal, een van de kranten van News Corp., was dit jaar de eerste grote site die besloot het beleid van Google te negeren. De stevige ‘betaalmuur’, waarbij geen enkel artikel gratis werd aangeboden, zorgde voor minder verkeer uit zoekresultaten, maar ook voor toegenomen aantallen abonnementen.
In de komende maanden wil Google nieuwe software lanceren die het mogelijk moet maken om gemakkelijk abonnementen af te sluiten bij nieuwsmedia, met creditcardinformatie die Google al heeft. Verder wil Google media helpen om aanbiedingen op maat te creëren voor specifieke gebruikers. Ook Facebook werkt aan zulke mogelijkheden.