De kijkcijfers van woensdag 6 februari 2019 (SKO)
Het grote succes van de ochtendshow Goedemorgen Nederland blijft relatief onopgemerkt. De ochtendkijker zit immers niet lang voor de buis en kijkt over het algemeen slechts naar één van de vier blokken van het programma. Opgeteld heeft de WNL-titel elke dag weer ongelooflijk veel kijkers, maar de twintig minuten durende blokken trekken op zichzelf vaak niet genoeg kijkers voor een plek in de kijk top 25. Gisteren lukte dat wél: het halfnegenblok trok 425.000 kijkers (54 procent).
Met deze score is Goedemorgen Nederland de hekkensluiter van de kijkcijfer top 25. Ter vergelijking: sommige programma’s met een veel hoger budget zijn hier zwaar jaloers op. Zo trok 6 Inside om zes uur 205.000 kijkers en had RTL Late Night er om half elf 269.000.
Opgeteld wisten de vier blokken, tussen zeven en negen uur ‘s ochtends, 1,2 miljoen kijkers. De laatste twee blokken trokken meer dan de helft van alle tv-kijkers op dat moment.
Over naar prime time: Tussen Kunst en Kitsch scoorde 1,7 miljoen kijkers (31 procent) en Endeavour 993.000 kijkers (20 procent) op NPO 1.
SBS 6 pakte zilver op prime time dankzij Mr. Frank Visser Rijdt Visite (813.000 kijkers en 15 procent). Voorafgaand trok Steenrijk Straatarm 623.000 kijkers (11 procent).
De RTL 4-combinatie Met Open Armen en Het Zit In De Familie scoorde 640.000 kijkers (11 procent) en 498.000 kijkers (10 procent).
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur: 351.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Bolgen: 342.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met De kennis van nu: 293.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Déjà vu: 276.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 263.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Girl on the train: 212.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met TBS: 206.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), GTST (922.000), RTL Boulevard (841.000), Tijd voor MAX (815.000), Editie NL (700.000), Per Seconde Wijzer (643.000) en BinnensteBuiten (574.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (929.000), Hart van Nederland (765.000), Journaal laat (605.000), Shownieuws (542.000) en Nieuwsuur (468.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.