De kijkcijfers van maandag 3 oktober 2016 (SKO)
De nieuwe hysterische vooravondshow Get The F*ck Out Of My House, waarin honderd mensen in een eengezinswoning worden gepropt, is maandagavond om 19.20 uur begonnen met 286.000 kijkers op RTL 5. Daarmee zette het programma 6 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Enkele minuten voordat Get The F*ck Out Of My House besteedde RTL Boulevard (951.000 kijkers) wederom aandacht aan het flink gepromote programma, dat nu elke werkdag op tv is.
De realityshow van Nicolette Kluijver staat voor een belangrijk deel tegenover de realityshow Utopia van SBS 6. Dat programma bedient een vaste fanschare en lijdt niet onder de nieuwe concurrent: gisteren keken er 530.000 kijkers (11 procent) naar.
Ondanks de magere score was Get The F*ck Out Of My House wel het meest bekeken programma van RTL 5. Galileo, eveneens een Nederlandse titel, trok aansluitend 234.000 kijkers (4 procent). Op prime time trok Bones 280.000 kijkers (5 procent).
NPO 1 was de grote winnaar op prime time met de line-up Radar (1,6 miljoen en 26 procent), Spoorloos (1,8 miljoen en 30 procent) en Anita Wordt Opgenomen (962.000 en 19 procent).
Het meest bekeken alternatief werd geboden door SBS 6, dat met Dokter Tinus 966.000 kijkers (15 procent) neerzette. Aansluitend wist Irene Moors met Over Smaakt Valt Te Twisten 447.000 kijkers (8 procent) te bekoren.
RTL 7 pakt brons op prime time met 718.000 kijkers (12 procent) voor Voetbal Inside.
RTL 4 is de nummer vier op prime time: Family Island kwam uit op 691.000 kijkers (11 procent) en Nooit Meer Naar Huis op 653.000 kijkers (11 procent), beide erg magere scores voor die zender.
NPO 3 trok 385.000 kijkers (6 procent) met Proefkonijnen. De kleinere RTL- en SBS-zenders scoorden naast Voetbal Inside vooral met Killer Elite (342.000 kijkers en 6 procent op Veronica) en Person of Interest (340.000 kijkers en 6 procent op Net5).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (951.000), Zesuurjournaal (943.000), EenVandaag (907.000), Editie NL (829.000), Zes Uur Nieuws (541.000), Utopia (530.000) en Rad van Fortuin (482.000) waren de vooravondtoppers.
De vijf-uurshows Tijd voor MAX van NPO 1 en RTL Live van RTL 4 scoorden respectievelijk 307.000 kijkers (15 procent) en 374.000 kijkers (17 procent). Daarover later meer.
Op de late avond waren Anita Wordt Opgenomen (962.000), Hart van Nederland (912.000), Pauw (668.000), Shownieuws (643.000) en RTL Late Night (569.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL