RTL 5 lanceert vanavond een groot nieuw vooravondprogramma: Get The F*ck Out Of My House om 19.10 uur, direct na schreeuwkok Gordon Ramsay. Ook in de realityshow van Nicolette Kluijver zal flink wat worden afgeschreeuwd, want de presentatrice stopt honderd mensen in een eengezinswoning. Het doel: overblijven en met de jackpot naar huis gaan. Het betekent ook een productionele uitdaging: hoe zorg je dat alle belangrijke momenten gefilmd én geregistreerd worden?
Facilitair partner United leverde een belangrijke bijdrage. De woning waar de realityshow zich afspeelt, heeft United volgehangen met camera’s: negentien stuks, om precies te zijn. Het gaat daarbij om camera’s met infrarood-technologie zodat het ook mogelijk is om ’s nachts beelden op te nemen.
Daarnaast lopen er drie cameraploegen door de woning. Zij maken hun opnamen met een wireless camera. Voor de deelnemers wordt het dus zo goed als onmogelijk om buiten beeld te blijven.
Duizenden uren beeldmateriaal
De opnameperiode van veertig dagen leverde duizenden uren beeldmateriaal op. “Dat betekent dus dat je een slimme workflow nodig hebt om daar uiteindelijk zestig afleveringen van een halfuur van te kunnen maken”, vertelt Thijs van de Kamp, workflow consultant bij United.
“De grootste uitdaging bij een realityshow is de wetenschap dat er elk moment iets belangrijks kan gebeuren, maar dat je niet weet wanneer. Daarom hebben we een innovatieve workflow ontwikkeld die de productie een stuk overzichtelijker maakt.”
Workflow
Hoe die workflow eruitziet? “Om te beginnen brengen we in de regie alle camera’s terug tot vier streams. Door middel van een touch-panel met foto’s van de kandidaten, kan de regie precies de kandidaten selecteren die aan een scène deelnemen. Die selectie zorgt ervoor dat de audiozenders van de bewuste kandidaten automatisch aan de videobeelden worden toegevoegd.”
Ook zijn er verschillende log-stations in de regie aanwezig. “Dit zijn touch-panels waarop loggers snel informatie kunnen toevoegen. Via een marker worden de keywords en tekst aan het videofragment gekoppeld, en die informatie komt tot in de eindmontage mee.”
Twee resoluties
Op locatie worden de streams zowel in een hoge als een lage resolutie opgenomen. Via een straalverbinding wordt de loginformatie vervolgens samen met de lage resolutie videobeelden naar United verzonden. Een glasvezelverbinding is dus niet nodig.
Het materiaal komt binnen op de servers van de afdeling PostProductie zodat die meteen met de beeldmontage kan beginnen. Als later in het proces het hoge resolutie materiaal binnen is, worden de reeds gemonteerde fragmenten automatisch gelinkt naar de hoge resolutie.
Van de Kamp: “Op deze manier ontstaat er een soepele workflow waarbij alle metadata van A tot Z meekomt, tot aan de eindmontage aan toe. De uitdaging is om de grote hoeveelheid materiaal in een gestroomlijnd proces terug te brengen tot 60 afleveringen. Automatisering is een belangrijke voorwaarde om de juiste snelheid te kunnen garanderen.”
60 afleveringen
Get The F*ck Out Of My House wordt geproduceerd door Blue Circle. United is verantwoordelijk voor de technische realisatie.
Het gaat in totaal om 60 afleveringen van 30 minuten, verspreid over twaalf uitzendweken. In de laatste aflevering wordt duidelijk welke bewoner als laatste is overgebleven en er vandoor gaat met het restant van de 100.000 euro die op de eerste dag in de huishoudpot zat.
Foto: RTL